Informationen på den här sidan kan vara inaktuell.
Välkommen till vår nya hemsida på www.ovanaker.selänk till annan webbplats.

Här är du:

Bostadsanpassning

Bidrag till bostadsanpassning är ett sätt att uppnå samhällets mål att även människor med funktionsnedsättning ska kunna leva ett självständigt liv i eget boende. Bidraget ska möjliggöra sådana individuella anpassningar av bostaden och närmiljön som fyller behov som inte kan tillgodoses med enbart hjälpmedel och som inte krävs enligt plan- och bygglagstiftningen. De åtgärder som kommunen ger bidrag till beskrivs i lagen om bostadsanpassningsbidrag (1992:1574).

Exempel på vanliga anpassningar

Med hjälp av bostadsanpassningsbidraget kan du göra anpassningar i bostaden som är nödvändiga för att du ska kunna bo kvar i den. Det handlar till exempel om att du ska kunna förflytta dig, sova och vila, sköta hygienen, laga mat och äta samt ta dig in och ut ur bostaden.

Bostadsanpassningsbidrag kan du få för sådana åtgärder som krävs för att så kallade fasta funktioner i och i anslutning till bostaden ska kunna anpassas. Med fasta funktioner menas sådant som man normalt inte tar med sig vid en flytt. Exempel på vanliga anpassningar inomhus som man kan få bidrag till är att bredda dörröppningar, ta bort trösklar, ordna en duschplats i stället för badkar och att anpassa köket. När det gäller utomhusanpassningar är det vanligt med bidrag för ramper, ledstänger, hissar och automatiska dörröppnare.

Vem kan söka bidrag?

Du som har en funktionsnedsättning kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Du har möjlighet att få bidrag oavsett om du äger din bostad eller bor i hyresrätt eller bostadsrätt. För anpassningar i hyres- eller bostadsrätt krävs fastighetsägarens medgivande.

I första hand är det du själv som ska fylla i ansökan, ta kontakt med hantverkare och betala fakturan för de beviljade åtgärderna. Vid behov sker detta med hjälp av en kontaktperson, god man eller förvaltare. I undantagsfall kan handläggande tjänsteman vid Ovanåkers kommun genom fullmakt få i uppdrag att sköta upphandlingen av hantverkare till bostadsanpassningsåtgärderna och betala fakturorna med hjälp av det beviljade bidraget direkt till hantverkaren. För mer information om detta kan du kontakta kommunens handläggare.

Bidrag till bostadsanpassning vid flytt

Om du ska flytta är det viktigt att du väljer bostad med stor omsorg. För att få bostadsanpassningsbidrag för kostnadskrävande åtgärder i den bostad du flyttar till krävs särskilda skäl till varför du valt just den bostaden. Om du har frågor kring flytt är du välkommen att ta kontakt med oss.

Intyg från arbetsterapeut eller annan sakkunnig

Om du vill ansöka om bostadsanpassningsbidrag ska du fylla i och underteckna en särskild ansökningsblankett där du tydligt förklarar varför åtgärderna behövs i din bostad. Du ska också skicka med ett skriftligt intyg från läkare, arbetsterapeut eller annan sakkunnig som kan intyga åtgärdens koppling till din funktionsnedsättning. För åtgärder som omfattar enstaka trösklar och stödhandtag kan ett sådant intygande i stället göras muntligt av arbetsterapeut eller annan sakkunnig. Kontakta din lokala hälsocentral och be att få komma i kontakt med en arbetsterapeut.

Kan man söka bidrag i efterhand?

Det går att söka bostadsanpassningsbidrag för anpassningsåtgärder som redan har genomförts. Men det kan vara riskabelt att genomföra åtgärderna innan ett bidrag har beviljats eftersom det inte finns någon garanti för att alla kostnader kommer att ersättas i efterhand. Bostadsanpassningsbidraget gäller för den billigaste lösningen som krävs för att undanröja det hinder som finns. Bidrag beviljas inte för standardhöjande åtgärder. Söker du bidrag i efterhand är det viktigt att du redovisar ett bra underlag i form av ansökan, intyg, offerter och kvitton.

Publicerad 2016-11-29

Kontakt

Ovanåkers kommun
Långgatan 24
828 80 Edsbyn
Tfn 0271-570 00
kommun@ovanaker.se

Information

Ovanåkers kommuns rss-flöde

Nyheter RSS-flöde

Ovanåkers kommuns facebook

Facebook


© Ovanåkers kommun 2015

Läs mer om: [krisens namn]

Text om krisen

Vad:

Var:

Senaste nytt och vanliga frågor: ovanaker.se/krislänk till annan webbplats

Telefonnummer för upplysningar: 0200-120 777

Om du är i fara RING 112

Nyhetsflöde:

RSS-flöde för kris