Här är du:

Ung konsument

Det här är en sida för dig som är ungdom. Här finns information om vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument.

Din rätt som konsument


Om du känner till dina rättigheter och skyldigheter som konsument kan du spara både pengar och tid. Här hittar du svar på många frågor som dyker upp till vardags när du ska köpa eller redan har köpt något.

Om mobilen går sönder


Om din nya mobiltelefon slutar fungera har du alltid tre år på dig att klaga till butiken du handlade i. I första hand ska butiken erbjuda sig att laga felet.

Koll på cashen när du flyttar hemifrån

Att flytta hemifrån innebär att stå på egna ben, men också att ha koll. Koll på vad hemförsäkringen täcker och att tv-avgiften betalas i tid. Koll på vad hushållskassan räcker till och att ingen annan än du måste betala när det sinar i förråden.

Det du köper måste vara säkert

I Sverige har vi en lag som heter Produktsäkerhetslagenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Lagen innebär att alla varor och tjänster du köper måste vara säkra och inte får orsaka skada på dig eller någon i din närhet.

Butiken - bästa marknadsföringen

Företag lägger enorma summor på reklam i tv, radio och i tidningar. Men visste du att du även utsätts för marknadsföring när du är inne i butiken?

Om detta och mycket mer läser du mer om på ungkonsumentlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Publicerad 2017-01-20
Dela

Kontakt

Ovanåkers kommun
Långgatan 24
828 80 Edsbyn
Tfn 0271-570 00
kommun@ovanaker.se

Information

Ovanåkers kommuns rss-flöde

Nyheter RSS-flöde

Ovanåkers kommuns facebook

Facebook


© Ovanåkers kommun 2015

Läs mer om: [krisens namn]

Text om krisen

Vad:

Var:

Senaste nytt och vanliga frågor: ovanaker.se/krislänk till annan webbplats

Telefonnummer för upplysningar: 0200-120 777

Om du är i fara RING 112

Nyhetsflöde:

RSS-flöde för kris