Personal inom bostad med särskild service

Bostad med särskild service är en benämning på de olika typer av bostäder som kan erbjudas personer med vissa funktionshinder. Det finns två olika varianter av bostad med särskild service; gruppbostad och servicebostad. Som personal inom bostad med särskild service är du ett viktigt stöd inom de områden som de boende inte kan sköta själv i hemmet, exempelvis städning, handla mat och personlig hygien.

Ditt huvudsakliga ansvar är att utifrån brukarens behov och intressen utveckla och erbjuda ett pedagogiskt stöd och en service som bidrar till att ge ett meningsfullt, utvecklande och självständigt liv.

Som medarbetare inom funktionshinder ska du motivera, stödja och hjälpa brukarna med de sysslor som förekommer i vardagens alla moment. Du ska också stimulera till kontakter utanför bostaden och skapa förutsättningar för en innehållsrik fritid.

Arbetet innebär att ge vuxna personer med psykiatriska, intellektuella och/eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar stöd och hjälp utifrån deras individuella behov, så att personen kan leva ett så självständigt och fullvärdigt liv som möjligt.

Vi arbetar målinriktat utifrån individuella genomförandeplaner med inriktning på individens utvecklingsmöjligheter. Dokumentation, uppföljning och utvärdering ingår i dina arbetsuppgifter liksom att samarbeta med de personer som är viktiga för brukaren.

Gruppbostad

Gruppbostad är till för den som har stora behov av stöd i boendet och med omvårdnad. Brukarna bor i en egen lägenhet som ligger tillsammans med andra lägenheter i ett hus.

Det finns också gemensamma utrymmen där man kan umgås med personal och andra boende om man vill. I gruppbostaden finns personal dygnet runt och de hjälper dig med det du inte klarar själv.

Servicebostad

Servicebostad passar den som har vissa behov av stöd i boendet, men också klarar en hel del själv. Man bor i en egen lägenhet i ett hus. Det finns flera lägenheter i huset som tillhör servicebostaden.

Det finns också gemensamma utrymmen där man kan umgås med personal och andra boende om man vill. Om man bor i servicebostad har man tillgång till stöd från personal för det man inte kan själv. Det finns inte alltid personal på nätterna i en servicebostad.

Kvalifikationskrav

Vi söker dig som har fyllt 18 år och är intresserad av att arbeta med människor.
För att trivas hos oss bör du ha ett genuint intresse för att arbeta med människor,
vara flexibel, ansvarsfull, lyhörd för andras behov, ha god servicekänsla och samarbetsförmåga.

Vi ser gärna att du har en pågående eller fullgjord gymnasial utbildning med inriktning på vård och omsorg, barn och fritidsprogrammet eller eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Vi tar även emot ansökningar från personer utan formell utbildning inom vård och omsorg.

Tidigare erfarenhet av omvårdnadsarbete är det meriterande men inte ett krav.

Då dokumentation är en del i dina arbetsuppgifter är det viktigt att du behärskar svenska språket i både tal och skrift.

Vi ser gärna att du har körkort.

Vi ser gärna att du har god dator- och mobilvana.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

OBS: Vi rekryterar löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Sista ansökningsdag är 2017-05-07

Publicerad 2017-04-21
Dela

Kontakt

Enhetschef resursenheten

Lisbeth Ohlsson
0271-571 29

Assistent

Kickan Lindh
0271-572 41

Kontakt

Ovanåkers kommun
Långgatan 24
828 80 Edsbyn
Tfn 0271-570 00
kommun@ovanaker.se

Information

Ovanåkers kommuns rss-flöde

Nyheter RSS-flöde

Ovanåkers kommuns facebook

Facebook


© Ovanåkers kommun 2015

Läs mer om: [krisens namn]

Text om krisen

Vad:

Var:

Senaste nytt och vanliga frågor: ovanaker.se/krislänk till annan webbplats

Telefonnummer för upplysningar: 0200-120 777

Om du är i fara RING 112

Nyhetsflöde:

RSS-flöde för kris