Här är du:

Enskild (privat) verksamhet

Med enskild verksamhet menas förskola, fritidshem eller pedagogisk omsorg som har en annan huvudman än kommunen. För att bedriva enskild/privat verksamhet krävs godkännande av Ovanåkers kommun.

Ansökan om att bedriva enskild verksamhet

För att yrkesmässigt få bedriva enskild förskola, annan pedagogisk omsorg samt fritidshem ska verksamheten godkännas. Godkännande ska beviljas av den kommun där verksamheten bedrivs och  endast om verksamheten uppfyller kraven på god kvalitet samt säkerhet. Ändras en verksamhet helt eller väsentligt eller flyttas måste nytt godkännande sökas.  

Ovanåkers kommun beslutar, efter ansökan från huvudmannen, om ersättning till enskild verksamhet. Ersättningen baseras på hur mycket en kommunal plats kostar.

Via länken nedan hittar du riktlinjer för att starta och driva enskild verksamhet samt ansökningsblankett.

Riktlinjer samt ansökningsblankettPDF

Verksamhet som är godkänd av Ovanåkers kommun

Fria förskolan Framtiden - är en ekonomisk förening som ägs av tre församlingar, Salemkyrkan och Pingstkyrkan i Edsbyn samt Centrumkyrkan i Alfta. En styrelse med två representanter från respektive församling ansvarar för verksamhet och ekonomi.

Pedagogisk inriktning
Förskolan ska vara en trygg, rolig och lärorik miljö att vistas i. Genom de olika profilerna vill förskolorna berika barnens utveckling och inlärning.

I fria förskolan Framtiden ingår tre förskolor, Noten och Sparven i Edsbyn samt Sunnanäng i Alfta. Förskolorna har följande inriktningar:

  • Musik på Noten
  • Rörelse på Sparven
  • Sång och drama på Sunnanäng

Har du frågor om verksamheten, kontakta Erika Thalén, tfn 0271-224 00. Mer information hittar du också på Fria förskolan Framtidens webbplats.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vart vänder jag mig om jag har klagomål?

I första hand vänder du dig till förskolechefen på ditt barn förskola. Som förälder kan du även gå vidare med ditt klagomål till Ovanåkers kommun.

Ovanåkers kommun utövar tillsyn över de förskolor som kommunen har godkänt, vilket bland annat innebär att kommunen har rätt att inspektera och inhämta upplysningar samt ta del av handlingar som behövs för tillsynen.

Mer information och blankett

Publicerad 2016-01-07
Dela
Kontakt

Barnomsorgshandläggare


Anna Hansdotter
Tfn 0271-570 20

Kontakt

Ovanåkers kommun
Långgatan 24
828 80 Edsbyn
Tfn 0271-570 00
kommun@ovanaker.se

Information

Ovanåkers kommuns rss-flöde

Nyheter RSS-flöde

Ovanåkers kommuns facebook

Facebook


© Ovanåkers kommun 2015

Läs mer om: [krisens namn]

Text om krisen

Vad:

Var:

Senaste nytt och vanliga frågor: ovanaker.se/krislänk till annan webbplats

Telefonnummer för upplysningar: 0200-120 777

Om du är i fara RING 112

Nyhetsflöde:

RSS-flöde för kris