Här är du:

Publicerad

2013-09-10

Bäst i landet på service till företagare!

Ovanåkers kommun kom på 1:a plats i SKL:s mätning av hur företagare upplever kontakten med kommunen. Ovanåkers kommuns Nöjd-Kund-Index (NKI) är 81. Medelvärdet för samtliga deltagande kommuner är 67.

Totalt 189 kommuner och åtta förbund/gemensamma förvaltningar deltar i undersökningen. Undersökningen bygger på en enkät som besvarats av fler än 32 000 företagare som haft ärenden hos sin kommun under 2012 inom områdena brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd och serveringstillstånd.

Syftet med undersökningen är att genomföra en kvalitetsmätning av den kommunala servicen och myndighetsutövningen gentemot företagare. Frågor ställs kring sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

Det serviceområde som företagarna är mest nöjda med är bemötande, men samtliga områden får höga betyg. Företagarna i Ovanåkers kommun ger höga betyg till de två myndighetsområden som har tillräckligt många svar för att redovisas enskilt. Högst betyg får miljö- och hälsoskydd med 84 och lägst tilldelas Bygglov med 71, genomsnittet för samtliga kommuner är 67.

Åsa Törngren, chef på miljö- och byggavdelningen gläds åt resultatet:
- Varför har vi lyckats? För att vi har välutbildade bra handläggare med bra ämneskunskap och arbetsglädje, intresse för företagen och företagarnas situation och vi arbetar tillsammans för att nå målen med vår verksamhet inom bygg, miljö och livsmedel.

Jämfört med riksgenomsnitten är företagarna i Ovanåkers kommun nöjdare med de båda myndighetsområden som redovisas. Den största skillnaden gäller området miljö- och hälsoskydd där värdet för Ovanåkers kommun är hela 17 enheter högre än totalresultatet för samtliga kommuner i undersökningen.

Kommunalråd Yoomi Renström:
- Det känns extra roligt att få en topplacering på SKL:s företagsranking eftersom den mäter det som vi politiskt ansvariga verkligen kan påverka. Vi lyssnade på företagarna när de var missnöjda och gjorde några förändringar. Våra handläggare har bra kompetens. De samarbetar med varandra och med företagarna för att lösa problemen utan att för den skull tumma på sitt myndighetsansvar.

Rapporten om Ovanåkers kommunPDF

Hela rapportenPDF

Film om undersökningenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ytterligare information

Miljö- och byggchef Åsa Törngren, tfn 0271-570 42.

Kommunalråd Yoomi Renström (S), tfn 0271-570 95



Kontakt

Ovanåkers kommun
Långgatan 24
828 80 Edsbyn
Tfn 0271-570 00
kommun@ovanaker.se

Information

Ovanåkers kommuns rss-flöde

Nyheter RSS-flöde

Ovanåkers kommuns facebook

Facebook


© Ovanåkers kommun 2015

Läs mer om: [krisens namn]

Text om krisen

Vad:

Var:

Senaste nytt och vanliga frågor: ovanaker.se/krislänk till annan webbplats

Telefonnummer för upplysningar: 0200-120 777

Om du är i fara RING 112

Nyhetsflöde:

RSS-flöde för kris