Här är du:

Publicerad

2016-06-15

En röd telefon

Så undviker du konsumentfällorna i sommar

Sommar är semestertid för de flesta. Men konsumentproblemen tar inte semester. Vissa problem som konsumenter kan drabbas av har snarare sin högsäsong under sommaren.

Några av de vanligaste områdena som konsumentvägledarna i Konsument Hälsingland får in förfrågningar och klagomål inom är hantverkstjänster, telefonförsäljning och försäljning i hemmet, på marknader och utanför köpcentrum. Därför ger vi här några tips om hur du undviker de vanligaste konsumentfällorna i sommar.

Telefonförsäljning

Telefonförsäljningen tar aldrig semester och är ett problem för många konsumenter. Det är lätt att bli lurad eller tacka ja till något som man inte riktigt förstår innebörden av. Du kanske tror att du tackat ja till ett gratis provpaket, men istället sitter du fast med ett dyrt abonnemang.

  • Du kan slippa en stor del av telefonförsäljningen genom att spärra ditt nummer hos NIX, vilket du gör på 0772 – 28 00 00.
  • Viktigt när det gäller telefonförsäljning är att du ser till att ta reda på vilket företag du pratar med och att du inte tackar ja till något utan att du är helt säker på vad du säger ja till. Avtal är bindande även när de ingås via telefon.
  • Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du tackat ja till att köpa en tjänst eller från det du fått de varor som du beställt.
  • Betala inte för något du inte har beställt och bestrid de fakturor du fått men som du anser att du inte ska betala.

Försäljning i hemmet, på marknader och utanför köpcentrum

Det är allt vanligare att företag knackar på i ens hem och vill sälja såväl varor som tjänster - allt från tavlor till fönsterbyten. Sommartid dyker det också ofta upp kringresande platt- och asfaltsläggare som erbjuder sig att göra markarbeten, asfaltering, stensättning, målning eller takläggning till låga priser. Tillfälliga marknader är också frekvent förekommande under sommarhalvåret och det är lockande att handla när man ändå går där och strosar. Det är lätt att fatta ett beslut i all hast när en försäljare befinner sig i ens hem eller att göra ett impulsköp under semesterresan till den gemytliga marknaden, men det är bra att försöka tänka efter före.

  • Kontrollera om det företag du tänker anlita har rätt att bedriva verksamhet i Sverige.
  • Tänk på att det kan vara svårt att reklamera arbeten utförda av utländska företag.
  • Det är mycket viktigt att läsa igenom ett avtal innan du skriver under.
  • Du har 14 dagars ångerrätt vid hemförsäljning, men den kan avtalas bort – se därför till att inte kryssa i den ruta på avtalet där du frånsäger dig din ångerrätt.
  • Även på tillfälliga marknader gäller 14 dagars ångerrätt, men tänk på att ta kontaktuppgifter av säljaren, så du kan få kontakt med denne vid eventuell reklamation.

Hantverkstjänster

Sommartid är också bygg- och renoveringstid. Till konsumentvägledningen kommer det ofta klagomål på hantverkstjänster. För att undvika fallgroparna är det viktigt att ta reda på så mycket som möjligt i förväg och att skriva ett utförligt avtal innan arbetet påbörjas.

  • Begär in och jämför offerter från flera olika företag innan du bestämmer dig.
  • Kontrollera att hantverkaren har behörighet, F-skattsedel och försäkringar.
  • Se till att ni är överens om exempelvis arbetets omfattning, när arbetet ska utföras, pris och betalning.
  • Skriv alltid avtal, exempelvis Hantverksformuläret.

För mer information:

Ring Konsument Hälsinglands gemensamma telefonjour, telefon 0771-60 61 00 alla vardagar mellan kl. 9-12 så når du någon av oss vägledare i Hälsingland.

OBS!

Under sommaren har Konsumentvägledningen i Ovanåker semester vecka 27-30 samt vecka 32.

Önskar er en trevlig sommar!

Konsumentvägledare

Monica Jonsson

Dela

Kontakt

Ovanåkers kommun
Långgatan 24
828 80 Edsbyn
Tfn 0271-570 00
kommun@ovanaker.se

Information

Ovanåkers kommuns rss-flöde

Nyheter RSS-flöde

Ovanåkers kommuns facebook

Facebook


© Ovanåkers kommun 2015

Läs mer om: [krisens namn]

Text om krisen

Vad:

Var:

Senaste nytt och vanliga frågor: ovanaker.se/krislänk till annan webbplats

Telefonnummer för upplysningar: 0200-120 777

Om du är i fara RING 112

Nyhetsflöde:

RSS-flöde för kris