
Utskrift från www.ovanaker.se
Avgift för livsmedelskontroll
Livsmedelskontrollen finansieras inte med skattepengar utan med avgifter. Det innebär att det är du som företagare som betalar för miljö- och byggförvaltningens arbete med kontrollen. Det är riksdag och regering som beslutar om hur kontrollen ska finansieras. På den här sidan hittar du information om avgifter.
Du betalar efter varje kontroll
Du som livsmedelsföretagare betalar en avgift efter varje kontroll. Avgiften motsvarar den tid som inspektören från miljö- och byggförvaltningen använt för att förbereda och genomföra kontrollen, samt för att utreda och dokumentera efteråt. Du betalar även för den tid som läggs på att skriva kontrollrapporter och eventuella beslut.
Hur mycket kostar kontrollen?
För att räkna ut din avgift multiplicerar vi tiden vi lagt på kontrollen med miljö- och byggförvaltningens timavgift för livsmedelskontroll. I kontrolltiden ingår förberedelser, kontroll och efterarbete.
Nuvarande timavgift för livsmedelskontrollen 1240 kronor.
Det är kommunfullmäktige som bestämmer taxan. Enligt taxan har miljö- och byggnämnden rätt att höja timavgiften varje år, enligt prisindex för kommunal verksamhet.
Så beräknas mängden kontroll
För att beräkna mängden kontroll som en verksamhet behöver använder alla kommuner Livsmedelverkets riskklassningsmodell. Den tar hänsyn till storleken på verksamheten, vad ni gör och vilka livsmedel ni hanterar.
Mängden kontroll anges sedan som en kontrollfrekvens över fem år, alltså hur många planerade, det vill säga ordinarie, kontroller vi kommer att göra hos dig under en femårsperiod.
Kontrollfrekvensen varierar beroende på verksamheten och är inte densamma för alla.
Läs mer om modellen för riskklassning här: Riskklassning av anläggningar och verksamheter från och med 2024 -Livsmedelsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Avgift för uppföljande kontroll och utredning av klagomål
Utöver den ordinarie kontrollen gör miljö- och byggförvaltningen ibland även ytterligare kontroller: uppföljande kontroll när brister behöver följas upp, och kontroller vid utredning av klagomål eller misstänkt matförgiftning.
Vi tar betalt för den tid som har gått åt för oss att handlägga anmälningar och inspektera, samt eventuella kostnader för provtagning och analys av prover. Även för dessa kontroller gäller vår timavgift. Om klagomålen på din verksamhet visar sig vara obefogade, behöver du inte betala någon avgift.
Kontakt
Miljö- och byggavdelningen
Tfn: 0271-570 00 (vxl)
E-post: miljo-bygg@ovanaker.se