Utskrift från www.ovanaker.se
Årligt kulturföreningsbidrag
Bedriver din förening kulturverksamhet i Ovanåkers kommun? I så fall kan ni vara berättigade att söka årligt kulturföreningsbidrag från Ovanåkers kommun.
Från och med 2026 kommer ett nytt system för Kulturföreningsbidrag att vara på plats. Detta innebär att sista ansökningsdag för årligt kulturföreningsbidrag ändras till 31 oktober.
Obs! Hösten 2025 har ansökningsperioden förlängts till och med den 30 november.
Ansökan och beslut
Ansökan av årligt kulturföreningsbidrag görs via e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. senast den 31 oktober. Bidraget söks för nästkommande verksamhetsår. Beslut om bidrag tas normalt ca en månad efter sista ansökningsdag.
Läs igenom riktlinjerna nedan innan du gör ansökan.
Riktlinjer för årligt kulturföreningsbidrag
Syfte
Syftet med det årliga kulturföreningsbidraget är att möjliggöra ett rikt kulturutbud bestående av kulturaktiviteter som är tillgängliga för allmänheten inom hela Ovanåkers kommun. Bidraget ska främja både kulturverksamhet där invånarna själva deltar och verksamhet där de får ta del av professionell kultur.
Det årliga kulturföreningsbidraget är till för att stärka regelbunden, långsiktig och utåtriktad kulturverksamhet som kommer allmänheten till godo.
Vem kan söka?
Bidraget ges till ideell förening som uppfyller följande kriterier. Föreningen:
- Har antagna stadgar, vald styrelse, ett namn, har ett medlemsregister, samt kassaförvaltning.
- Är registrerad i kommunens föreningsregister.
- Har minst tio betalande medlemmar boende inom Ovanåkers kommun.*
- Är demokratiskt uppbyggd och bedriver verksamhet som är öppen för alla.
- Är religiöst och politiskt obunden.
- Bedriver inte vinstdrivande verksamhet.
- Har ett allmännyttigt ändamål och verkar inom kulturområdet.
- Erbjuder minst ett publikt arrangemang inom Ovanåkers kommun under kommande verksamhetsår. (Dvs ett arrangemang som inte enbart riktar sig mot föreningsmedlemmar.)
- Bedriver ingen verksamhet som uppmuntrar till diskriminering på grund av exempelvis kön, kulturell bakgrund, religiös tillhörighet, ålder, språk, sexuell läggning, könsidentitet eller funktionsnedsättning.
- Är inte en länsorganisation eller riksorganisation.
*Föreningar som inte uppfyller kriteriet om minst tio betalande medlemmar kan bli beviljade bidrag om bedömning görs att verksamheten är viktig för kommunen.
Hur fördelas bidraget?
Fördelningen av bidrag utgår från en samlad bedömning utifrån kriterierna nedan. De faktorer som listas överst ska väga tyngst, de som kommer i slutet av listan ska väga mindre tungt i bedömningen.
1. Typ av kulturaktivitet. Vilket typ av kulturaktivitet som bidraget avser. Fördelningen ska bidra till att det finns en bredd av olika typer av kulturverksamheter inom kommunen.
2. Möjlighet att verksamheten själv bär sig ekonomiskt. Bidraget ska i första hand gå till verksamhet som inte kan bära sina egna kostnader. Det kan även i vissa fall vara motiverat att bevilja bidrag för att ha ett lågt inträde/låg avgift.
3. Antal planerade publika arrangemang. Verksamhet som är öppen för allmänheten, dvs inte enbart för medlemmar, ska lättare beviljas medel än verksamhet riktad enbart till föreningens medlemmar. Kvaliteten på de publika arrangemangen ska också vägas in.
4. Verksamhetens målgrupper. Fördelningen ska bidra till att det finns verksamhet för många olika målgrupper. Verksamhet som riktar sig mot barn- och ungdomar ska vara prioriterad, vilket innebär att man i fördelningen i första hand ska tillgodose att det finns ett kvalitativt kulturutbud för barn- och ungdomar. Även evenemang med god tillgänglighet prioriteras.
5. Geografisk spridning. Fördelningen ska bidra till att det finns ett brett kulturutbud i många olika delar av kommunen.
6. Användning av tidigare bidrag. Kan föreningen redovisa att tidigare beviljat bidrag har använts på ett bra sätt, ska det väga positivt i bedömningen.
7. Antal medlemmar boende i Ovanåkers kommun. Ett stortantal medlemmar som bor inom Ovanåkers kommun ska väga positivt i bedömningen.
Redovisning av bidrag
För bidrag över 10 000 kr/år ska en ekonomisk redovisning lämnas in efter årets slut. Medel som inte använts ska lämnas tillbaka.
Kontakt
Kultur- och fritidschef
Erik Lundin
Tfn: 0271-570 75
E-post erik.lundin@ovanaker.se

