Ulrika Stålberg cyklar i sitt jobb på hemtjänsten.

Fira cykelns dag den 3 juni

Visste du att Ovanåkers kommun har flest cykelvägar per invånare i hela Gävleborg? Cykling är en fantastisk form av motion som stärker musklerna, förbättrar konditionen, minskar stress och ger energi i vardagen. Samtidigt gör du en insats för klimatet genom att minska utsläpp och bidra till bättre luftkvalitet.

Att cykla är en populär aktivitet i vår kommun. Vår medborgartidning Tycker Om Ovanåker har träffat flera invånare som cyklar både på fritiden och i jobbet. Du kan läsa mer om dem här:

Detta kan du passa på att göra under cykelns dag:

Dela gärna din cykeltur i sociala medier med hashtaggen #cyklaiovanåker och inspirera fler att välja cykeln!

Svara på Cykelfrämjandets nöjesenkät – vad tycker du om Ovanåker som cykelkommun?

Håll utkik!

Vintercyklisten

Sedan 2023 deltar invånare och företag i utmaningen Vintercyklisten. Mellan november och mars cyklar deltagarna minst 3 dagar i veckan till och från jobbet under vintermånaderna. Deltagarna får gratis dubbdäck, sadelskydd och reflexväst. Nästa ansökningsperiod öppnar i oktober – håll utkik!

Cykelcruising

Den 29 augusti arrangeras för första gången Cykelcruising i Edsbyn! Då cyklar vi tillsammans runt Långgatan. Mer information kommer längre fram.

Senast uppdaterad