Utskrift från www.ovanaker.se
Konkurrensverket avslutar granskning av Ovanåkers kommun
Konkurrensverket kommer inte att fortsätta utreda Ovanåkers kommuns upphandling av förvaltningstjänster.
Myndigheten fick ett tips om att kommunen hade köpt förvaltningstjänster från sitt eget bolag, Alfta-Edsbyns Fastighets AB, och att kommunen kanske hade använt undantaget för intern upphandling på fel sätt. Därför startade Konkurrensverket en granskning för att se om upphandlingen följde lagen.
När Konkurrensverket väljer vilka ärenden som ska utredas mer ingående, görs det enligt deras prioriteringspolicy. Ärendet om Ovanåkers kommun valdes ut eftersom det kunde ge vägledning om hur undantaget för intern upphandling ska tolkas.
Under utredningen har Konkurrensverket bedömt att det inte finns tillräckliga skäl att fortsätta granskningen. Skälet är att myndigheten redan utreder flera liknande fall där samma frågor tas upp, och att den vägledning som behövs kan komma från de andra ärendena.
Vi är glada över att Konkurrensverket har beslutat att avsluta utredningen. Samtidigt är vi ödmjuka inför att själva sakfrågan ännu inte har prövats rättsligt. Vi uppskattar att Konkurrensverket har lyssnat på oss när vi framfört vikten av att ta fram generella vägledningar, istället för att fokusera på enskilda kommuners beslut i denna komplexa fråga, säger kommunchef Mattias Bergström.
Beslutet betyder inte att Konkurrensverket har tagit ställning till om kommunen har följt upphandlingslagen eller inte.

