Sol på blå himmel.

Råd vid värmeböljor

Den närmaste tiden förväntas höga temperaturer i Ovanåkers kommun. Ihållande perioder av värme kan vara påfrestande för hälsan, speciellt för äldre, kroniskt sjuka, personer med funktionsnedsättning, små barn, gravida och personer som tar medicin. Här finns tips och råd om vad du kan tänka på i sommar.

Gör så här vid en värmebölja

  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.
  • Drick mer. Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  • Ordna sval miljö. Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.
  • Ordna svalka. En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt. Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.
  • Var uppmärksam. Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, t.ex. vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Och sist men inte minst:

  • Titta till dina vänner och anhöriga, och tipsa dem om råden.

Folkhälsomyndigheten tagit fram den här filmen med råd till dig, dina vänner och anhöriga:

Om du känner dig sjuk

Ring 1177 för sjukrådgivning eller hjälp med att hitta rätt i vården. Du kan ringa eller besöka webbplatsen 1177.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster dygnet runt. 

Senast uppdaterad 2020-06-24 10.24