Kontakt

Edsbyhjärtat - svar på frågor om kost, fysisk aktivitet och återhämtning

Adrian Karlsson och Louise Vedin svarar på frågor och kost, fysisk aktivitet och återhämtning.

Se filmen med Adrian och Louse:


Adrian Karlsson är 18 år och kommer från Edsbyn. Han spelar fotboll i A-laget i Edsbyn och bandy i Edsbyns P19.

Louise Vedin är 25 år och har hållit på med alpinskidåkning tidigare, men hon slutade för ungefär två år sedan. Hon började spela bandy för första gången i år då två kompisar tyckte att hon skulle testa det.

Adrian och Louse har båda varit runt med Edsbyhjärtat och pratat om vad som är viktigt med sömn, kost och varför det är viktigt att röra på sig.

Vi ställde några frågor till Adrian och Louse om kost, fysisk aktivitet och träning.

Vad behöver man äta för att orka?

Adrian: Man behöver olika delar och en varierad kost för att orka med dagen. Speciellt om man tränar, då behöver man ännu mer av de olika delarna.

Louse: Kolhydrater, protein, mineraler, vitaminer... Grönsaker och frukt — jätteviktigt.

Adrian: En bra regel är fem knytnävar frukt och grönt om dagen.

Louse: Det blir inte mycket om man tar in lite varje måltid, så man kan få i sig väldigt mycket mer än vad man gör.

Hur påverkas kroppen av socker?

Adrian: Socker innehåller ingen näring, så man kan inte bygga några muskler på socker. Det enda socker gör, det är att man blir pigg ett tag, sen blir man lika trött igen. Det betyder ju inte att man inte får äta socker. Har man en bra grund redan, då är det ok att äta socker ibland.

Varför är vatten så viktigt?

Adrian: Vi består av ungefär 80% vatten och om vi inte dricker tillräckligt med vatten så kan vår prestation försämras med upp till 15-20%. I skolan till exempel, man kan känna att man får huvudvärk, man blir torr i ögonen, på arbetet, osv.

Vad äter du under en dag?

Louise: Jag försöker alltid få i mig frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. När jag jobbar blir det lite extra mellanmålstider för jag äter varje rast. Så det blir lite extra. Jag försöker äta så mycket som möjligt eftersom jag har ett ganska aktivt jobb, så att jag verkligen fyller på hela tiden.

Adrian: Jag vaknar, käkar en bra frukost som innehåller mycket fibrer, antingen müsli eller havregrynsgröt. Sen har jag träning på morgonen. Då åker jag ner och har träning klockan åtta, sen försöker jag få i mig något efter det för att bygga upp kroppen. Något mellamål. Sen äter jag lunch på skolan. Sen har jag ett till mellanmål efter det. Jag försöker få i mig något för att hålla balansen som man behöver under dagen. Sen åker jag hem och äter middag. Det är vad mina föräldrar lagar. Ibland har jag träning på kvällen också, så då får jag äta något efter det för att bygga upp kroppen igen.

Hur ska man balansera sömn, kost och fysisk aktivitet?

Adrian: Alla tre är lika viktiga. Om man har en bra balans mellan de tre, så får man ett bättre immunförsvar. Man kan återhämta sig lättare från skador, och man blir inte lika lätt skadad.

Louise: Eftersom kroppen försöker bearbeta något som är lite sämre, eller är sjukt i kroppen, eller vad man ska säga, så behöver den energi för att kunna hjälpa den kroppsdelen att bli bra igen.

Adrian: Kruxet kan bli att om man tränar för mycket men sover för lite, så kan man bli skadad och få överbelastning, även om man tränar lika mycket som alla andra. Så alla tre är lika viktiga och hör ihop.

Varför är sömn så viktigt?

Adrian: Sömnen är viktig för det är då som kroppen återhämtar sig själv.

Louise: Hjärnan städar, så när vi sover bygger vi också muskler. Hjärnan försöker ta bort onödig information.

Adrian: Ett barn behöver ungefär 10 timmar sömn medan en vuxen behöver ungefär 8 timmar.

Hur behöver man röra sig för att må bra?

Adrian: En vuxen behöver röra sig ungefär 30 minuter per dag.

Louise: Ett barn behöver röra sig ungefär 60 minuter per dag. Man behöver inte hålla på med någon idrott. Fysisk aktivitet kan vara att gå en promenad, gå ute i skogen, cykla... Någonting som bara höjer pulsen.

Vilken måltid gör man av med när man tränar för dagen?

Louise: När man tränar för dagen är det inte det man äter den dagen. Det är den mat man får i sig dagen innan eller kanske två dagar innan som man gör av med på träningen då.

Hur tar man en bra rast från skärmen?

Adrian: Om man sitter vid datorn till exempel och spelar då kan man ta ett brejk på kanske en halvtimme, en timme. Så gör man de där rörelserna. Man kan gå ut och gå, man kan göra någonting för att koppla bort hjärnan från skärmen. Man kan bara sätta sig och prata med mamma eller pappa, man kan göra de där rörelserna med mamma och pappa.

Louise: Speciellt när man börjar känna sig trött eller har svårt att koncentrera sig, ta en brejk från det du gör och gör rörelserna så kommer du säkert att bli piggare.

När ska jag stänga av surfplattan och mobilen på kvällen?

Adrian: Det optimala är en timme, att lägga ifrån sig dator, padda och mobilen innan man sover. Man kan börja med tio minuter och sen progressera succesivt därifrån. Sen 15 minuter innan man sover, 20 minuter innan man sover. Det blå ljuset är det som håller hjärnan vaken.

Louise: När man håller på med mobilerna precis innan man ska sova, även om man kanske somnar direkt så har inte hjärnan lugnat ner sig. Så den vilar fortfarande inte fast man sover. Det tar ett tag innan den taggar ner.

Vad betyder det att ha ett jobb?

Louise: Det är ju jätteviktigt. Speciellt för att få erfarenhet och träffa nya människor och lära sig nya saker.

Är skolan viktig?

Louise: Superviktig. Det är den. Det är något jag ångrar idag, att jag inte skötte skolan bättre än vad jag skulle ha gjort.

Vad är hälsa för dig?

Adrian: Hälsa för mig är att röra på sig...

Louise: idrott...

Adrian: trivas med sig själv...

Louise: mat...

Adrian: att man har bra människor runt omkring sig...

Louise: vara med kompisar...

Adrian: och att man rör på sig, för det kan förebygga att man inte blir sjuk, till exmepel.

Louise: Fritidsaktivitet som inte har med mobiler och datorspel att göra.

Adrian: Det gör att man kan göra mer saker helt enkelt.

Louise: Så man gör något annat med andra som man har i sin närvaro.

Vad gör dig glad?

– Öh... familjen, säger Louise och skrattar.

Kontakt

Folkhälsosamordnare

Therese Styverts Törnberg
Tfn: 0271-570 23
E-post therese.styvertstornberg@ovanaker.se

Senast uppdaterad