Ovanåkers kommuns lättnader för företagare

Många företagare upplever att det är tufft ekonomiskt. Här finns information om vilka lättnader kommunen gjort för att stötta företagare.

Hyra

Styrelsen för AICAB (Alfta industricenter AB) samt AEFAB (Alfta-Edsbyn fastighets AB) beslutat att ge anstånd till hyran för kommersiella lokaler.

Det är upp till varje företagare att själv kontakta sin hyresvärd för att få uppskov av hyran. Inom ramen av delegationsbeslut kan också Ovanåkers kommunchef Fredrik Pahlberg ge anstånd på hyran för de kommersiella lokaler som kommunen tillhandahåller.

Betalning av fakturor

Kommunen har beslutat att flytta fram förfallodatumet på fakturor fram till 1 september 2020 inom följande områden:

  • Årsavgifter för miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
  • Avgifter för förhandsbesked, anmälan, tillsynsärenden samt mark-, rivnings- och bygglov
  • Årlig tillsynsavgift för livsmedelskontroll

För de fakturor som redan skickats ut kan anstånd ges till 1 september 2020. Det är upp till varje företagare att kontakta Ovanåkers kommun om detta blir aktuellt.

Ovanåkers kommun kommer att påskynda betalning av de fakturor som kommer till oss för att underlätta för företagaren.

Gratis konsultstöd

Du som driver företag i Ovanåkers kommun som blivit drabbat av coronaviruset erbjuds nu att ta del av förstärkt företagsrådgivning i form av gratis konsultstöd.
Läs mer om konsultstödet här.

Hjälp med annonsering

Vi har i samarbete med Ljusnan och Hela Hälsingland och VoxnadalsNytt köpt annonsutrymme för företag som ger utökad service för att nå kunderna utan att sprida smittan.

Annonsernalänk till annan webbplats kommer i Ljusnan 11 april samt VoxnadalsNytt 22 april och 29 april.

Senast uppdaterad 2020-10-08 14.15