Coronasmittan ledde till något nytt för Sofia Leanders

Sofia Leanders

Sofia Leanders (Foto: Maria G Nilsson)

Sofia Leanders tjänst som chef för Edsbyverkens marknadskommunikation fick på grund av Corona ett abrupt avslut. Men det ledde också till att fönstret öppnade sig mot något helt nytt. Nu har hon grundat woxnadalen.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sofia är grafisk formgivare och kommunikatör i botten och har stor erfarenhet av att bygga varumärken med hemsidor, sociala medier och webbshoppar. Nu tänker hon använda den kunskapen för att marknadsföra sin hembygd.

- Att plötsligt få mer fritid och samtidigt vara bunden till orten har gjort att jag sett mig om efter utflykter och familjeäventyr hemikring. Det är inte alltid så lätt att hitta information, även om platser jag har känt till sedan barnsben. Där växte min idé om ett digitalt Woxnadalen som kan attrahera både oss som bor här men också få folk att vilja resa hit. Och vem vet, kanske det till och med kan vi locka någon att flytta hit!

Allt började med ett konto på Instagram, kontot Woxnadalen, där ett urval från lokala amatör- och professionella fotografer delas. Kontot har fått drygt 800 följare på bara några veckor. Nu lanserar Sofia sajten woxnadalen.se.

– Jag vill lyfta det bästa med Woxnadalen och erbjuda ett handplockat urval från Edsbyn och Alfta med omnejd. Våra omgivningar är magiska, lokalborna är kända för att vara trevliga och gästvänliga. Här kan en trygg uppväxt i bullerbyanda erbjudas och det är dags att fler får veta om det!

Anledningen till att Sofia ger sig in på livet som företagare igen, är helt enkelt att hon blev uppsagd från sin tjänst på Edsbyverken. Nu jobbar hon med att fylla den nya sajten med information om alla Woxnadalens smultronställen. Målet är att woxnadalen.se ska fungera som en marknadsföringsportal för ortens upplevelser, företag och föreningar.

– Det är ett handplockat urval av aktörer som kommer att få möjligheten att visa upp sig från sin bästa sida. Vi kommer också att hjälpa företag som inte haft möjlighet att lägga så stora resurser på marknadsföring, med att ta fram bra material.

Sofia tror att pandemin har öppnat upp ögonen på folket och att många kommer att omvärdera sin vardag.

– Det kommer att rikta ögonen mot landsbygden och den livskvalité vi har att erbjuda, då ska Woxnadalen vara med och skina både på webb och i sociala kanaler.

woxnadalen på instagram

Så här kan det se ut under kontot Woxnadalen på Instagram.

Senast uppdaterad 2020-05-19 16.19