Therese Styverts Törnberg visar rörelseövningar

Det farliga stillasittandet

”Men jag tränar ju åtminstone 3 timmar i veckan!” tänker du. Superbra, men det är ännu bättre om du undviker långa stunder av stillasittande. Gör som Therese Styverts Törnberg och använd stolen till att bryta stillasittandet med några övningar som dessutom stärker både bål och rumpa! Eller gör som Josefin Nygren och lär dig sjunga punkballader!

För bara 200 år sedan satt vi endast fem timmar per dag och våra kroppar är inte skapta för den livsstil som många har idag.

Therese Styverts Törnberg visar hur du använder en stol till att bryta av stillasittandet med några övningar som dessutom stärker både bål och rumpa:

Ni kanske har testat de övningar som Therese föreslår och det kanske blev vingligt. Det gör inget! När du vinglar stabiliseras alla små muskler som i sin tur behövs för att stärka upp de större musklerna i kroppen. Kom ihåg att andas också! Om din andning stannar upp gör rörelsen detsamma. ”Andas i rörelsen” säger Therese.

Lär dig nåt nytt!

Passa på att lära dig nåt nytt i tider av social distansering. Kanske har du ett gammalt piano hemma? Gör som Josefin Nygren och traggla fina, gamla punkballader med passande text.

”Sjukt kul! Sjukt svårt!”, tycker Josefin.

Senast uppdaterad 2020-04-16 13.59