Therese Styverts Törnberg visar rörelseövningar

Håll dig frisk under social distansering

En betydande konsekvens av coronaviruset är att vi nu rekommenderas till social distansering och det är för de flesta av oss ett nytt fenomen. Vi tror att det är viktigt att under en social distansering skapa både fysiska och mentala rutiner.

Pulshöjande aktivitet

Det är inte gymmet som gör dig vältränad utan det är övningarna du utför. Hälsoeffekterna av fysisk aktivitet är så många att vi inte har utrymme att rabbla upp alla, men låt oss konstatera att genom att dagligen höja pulsen så närmar vi oss ungdomens, glädjens och vitalitetens källa.

Therese Styverts Törnberg arbetar med att förebygga barns övervikt och hon har gedigen kunskap inom kost och hälsa. Här kommer förslag på enkla övningar som de flesta kan utföra var och när som helst. Hemmaträning är enklare än vad man kan tro!

Kost

Att tillbringa dagarna hemma kan locka till att ta den där omvägen förbi skafferiet eller kylskåpet. Regelbunden kost är viktigt. Ät gärna mycket frukt, grönsaker och kom ihåg att 50 cl Coca Cola innehåller 19 sockerbitar. Drick mycket vatten.

Lär dig/gör nåt nytt!

Mycket egentid kan vara tillfället då du testar nåt nytt. Om du inte har tålamod eller toleranta grannar kanske det inte är läge att lära sig spela tvärflöjt, men i likhet med folkhälsosamordnare Ulla-Marie Nilsson kanske du upptäcker att du fortfarande behärskar att stå på huvudet.

Folkhälsosamordnare Ulla-Marie Nilsson står på huvudet.

Folkhälsosamordnare Ulla-Marie Nilsson står på huvudet

Kultur

Det finns samband mellan kultur och hälsa. Kulturupplevelser kan ge nya perspektiv och utmaningar. Nu är det inte läge att resa, men genom bibliotekstjänsten Cineasternalänk till annan webbplats kan du få upplevelser från hela världen.

Glöm inte de äldre!

Ett viktigt område för hälsan bland äldre är social gemenskap. Har du en ensam, äldre bekant eller släkting. Kom ihåg att ringa, skicka bilder på barnbarn eller kanske lämna några korsord utanför dörren.

Och naturen såklart!

Du som är frisk, besök naturområden i din närhet. I Ovanåkers kommun är möjligheterna till detta oändliga och dagsljus är ett sätt att på naturlig väg öka dopaminet i kroppen. Om du tycker att det är långtråkigt att bara gå ut och lyssna på fåglarna kanske Hitta Ut är din grej?

Hittaut Ovanåkerlänk till annan webbplats

Vill du hitta på nåt utomhus med barn så kan du hitta inspiration på Aktivt Familjelivlänk till annan webbplats

Senast uppdaterad 2020-04-14 08.30