Tips för dig som stannar hemma

Börjar du tröttna på att gå hemma, undvika folksamlingar och umgås med färre än du brukar? Det är inte så konstigt, men ett tag till behöver vi hjälpas åt och försöka begränsa smittspridningen. Här kommer några tips på hur du muntrar upp tillvaron under tiden.

Kanske börjar kurvan plana ut i Stockholm - men här i Ovanåker har vi ännu inte nått kulmen på smittspridningen, och det är mera viktigt än någonsin att vi är uthålliga och står fast vid Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Och när många av oss sitter hemma och sköter studierna eller arbetet och de allra flesta av oss umgås mindre med våra nära och kära, kan det vara bra med några knep för att göra tiden lite roligare i väntan på att vi får återgå till den vanliga vardagen igen.

  • Ring telefon- eller videosamtal med hälsningar till nära och kära. Via tjänster som Google Duo, Facetime, Messenger, WhatsApp eller den vanliga telefonlinan. Varför inte ha en regelbunden video-lördagsfika med hela släkten, eller samla tjejgänget till en digital träff varje fredagskväll medan ni lagar middag på era olika håll?
  • Laga mat tillsammans. Inom familjen och med friska vänner kan vi ju ändå umgås. De flesta butiker erbjuder avhämtning av matkassar. Du som ingår i en riskgrupp kan också använda dig av möjligheten att få matvarorna hemsända till en kostnad av 20 kronor.
  • Pyssla med barnen eller vännerna. Ett tips till barnfamiljen är också att boka in videosamtal med andra och pyssla tillsammans, fast på distans. Om du har idétorka är Pinterestlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster fyllt av härliga pysselidéer.
  • Bygg en hinderbana. Vi blir lätt lite orörliga inom hemmets väggar. Men använd möbler och redskap till att bygga en rolig och utmanade hinderbana. Anpassa efter båda stora och små deltagare. Att bygga och balansera tränar både knoppen och kroppen!
  • Skapa en skattjakt. Att gömma små presenter fyllda med godsaker eller annat roligt i hemmet, i trädgården eller på innergården är ett tips som kan roa både stora som små.
  • Gör vår. Städa, pynta, plantera, fixa och dona. Det kanske inte låter superkul, men när det är gjort kan det skänka både glädje och ro.

Gå ut i naturen

Om du är frisk och ser till att hålla distansen är utomhusvistelser med vänner eller familj ett givet tips. Varför inte en promenad längs Hälsans Stig eller någon av vandringslederna Vikebergsleden och Pilgrimsleden?

Håll igång veckan lång

För dig som utgår från hemmet kan vi även tipsa om SVT:s hemmaträning med Sofia Åhmanlänk till annan webbplats varje vardag. Om du vill träna gratis är Youtube en guldgruva. Varför inte testa en gratis 30-dagars yogautmaning med Yoga with Adrienelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster?

Kultur och nöje

Många konserter, event och föreställningar har blivit uppskjutna. Men mycket finns fortfarande att uppleva tillsammans.

  • Lyssna till online-konsert. Det finns både gratis- och betalkonserter att njuta av från lokala, nationella och internationella artister. Under maj och juli erbjuder Hälsingland Livelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster ett antal livesända konserter med kända artister. Tycker du om klassisk musik kan du höra Gävle Symfoniorkesterslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster musiker i mindre grupper som livesänder konserter en kväll i veckan. Många artister ordnar också egna livesändningar och via sociala medier går det att hitta mycket.
  • Spela spel tillsammans. Brädspel, tv-spel, datorspel – så länge ni gör det tillsammans. Lek och spel är ett utmärkt för social interaktion på distans.

Att stanna hemma gör nytta

Oavsett om du är den oroliga typen eller inte, så uppmanar vi dig att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationerlänk till annan webbplats. Håll avstånd, stanna hemma om du är sjuk och tvätta händerna ofta. För din egen och andras skull.


Senast uppdaterad 2020-04-22 13.54