Kontakt

EU-val 2019

Val till Europaparlamentet är söndagen den 26 maj. I Sverige har vi allmän och lika rösträtt. Det betyder att alla får rösta och att varje röst är lika mycket värd. Valet är också proportionellt. Det betyder att partierna får plats efter hur många röster partierna får.

Ditt röstkort

Röstkorten skickas ut till din folkbokföringsadress under perioden 2-8 maj. Om du inte har fått ditt röstkort eller har tappat bort det kan du få ett nytt. Kontakta i första hand kommunsekreterare Kristoffer Baas, via kristoffer.baas@ovanaker.se eller telefon 0271-570 77, det går även att komma till kommunhuset och få ett nytt röstkort utskrivet.

Rösta i förtid innan valdagen

Förtidsröstningen påbörjas den 8:e maj och pågår fram till valdagen, söndagen den 26 maj. När du röstar i förtid ska du ha med dig ditt röstkort. Du ska också kunna identifiera dig med en id-handling, exempelvis pass, körtkort eller giltig id-kort. Du kan rösta i förtid i din egen kommun eller i en annan kommun.

Här kan du förtidsrösta i Ovanåkers kommun

Edsbyn

Södra skolan
8 maj - 24 maj
Måndag - fredag kl. 14.00-18.00

På valdagen 26 maj kan du förtidsrösta i receptionen på kommunhuset kl. 08.00-21.00

Alfta

Sunnangården
8 maj - 24 maj
Måndag - fredag kl. 14.00-18.00

Rösta på valdagen den 26 maj kl. 08.00-21.00

Vilken vallokal du kan rösta i framgår av ditt röstkort, som du fått hem i din brevlåda. Det är viktigt att du tar med dig ditt röstkort och en giltig id-handling. Om du har tappat bort ditt röstkort, finns möjlighet att få ett nytt via kommunhuset, telefon 0271-570 02 alt 0271-570 04 (telefonnumren går endast att ringa till på valdagen) eller Valmyndigheten, telefon 020-825 825. Slutligt valresultat kan du läsa om på www.val.selänk till annan webbplats

Vallokaler i Edsbyn med omnejd

  • Folkets hem
  • Lillboskolan
  • Knåda skola

Vallokaler i Alfta med omnejd

  • Alfta skolan
  • Johannesgården

Rösta med bud/lantbrevbärare

Att rösta med bud betyder att någon annan tar med din röst till vallokalen eller till en lokal för förtidsröstning. Du behöver ett särskilt material för att rösta med bud. Det går att hämta materialet på alla förtidsröstningslokaler. Du kan också beställa materialet från Valmyndigheten eller hos kommunen, besök kommunhuset eller ring 0271-570 77. I materialet framgår det hur du går till väga.

Ambulerande röstmottagare

Till dig som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning, ålder eller annat hinder inte kan ta dig till ett röstmottagningsställe kommer Ovanåkers kommun anordna ambulerande röstsmottagning. Det innebär att två röstmottagare kommer hem till dig med material för omröstning.

Tider för ambulerande röstmottagning

Edsbyn med omnejd

Tisdag 14 maj kl. 11.00-16.00
Tisdag 21 maj kl. 11.00-16.00

Alfta med omnejd

Torsdag 16 maj kl. 11.00-16.00
Torsdag 23 maj kl. 11.00-16.00

Anmälan av ambulerande röstmottagning

Fyll i formuläret eller kontakta kommunsekreterare Kristoffer Baas på telefon 0271-570 77 för att göra en anmälan av ambulerande röstmottagning. Anmälan ska ske senast en dag innan ditt önskade datum för röstmottagningen.





Datum * (obligatorisk)
Datum





Kontakt

Kommunsekreterare

Kristoffer Baas
Tfn 0271-570 77
E-post kristoffer.baas@ovanaker.se

Senast uppdaterad 2019-05-07 10.29

Tyck till om sidan