Kontakt

Har du rätt till bostadstillägg från Pensionsmyndigheten?

Bostadstillägg är ett tillägg till din allmänna pension som kan hjälpa dig med dina bostadskostnader. Det är Pensionsmyndigheten som hanterar ansökan, och din möjlighet att få tillägget beror på bostadskostnad, inkomster och tillgångar. Vid ansökan prövas även rätten till äldreförsörjningsstöd.

Så här ansöker du i tre steg:

1. Förbered uppgifter

Ha koll på:

  • Din bostadskostnad (exempelvis hyra eller bolåneuppgifter).
  • Dina inkomster (tjänstepension och privat pension).
  • Dina tillgångar (exempelvis årsbesked från banken).

Tips: Logga in hos din hyresvärd, pensionbolag eller bank för att hitta dessa uppgifter.
Har du en digital brevlåda? Kolla där för relevanta dokument.

2. Gör en beräkning

pensionsmyndigheten.se/beraknabt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du göra en snabb beräkning för att se om det är värt att ansöka. Det är enkelt och ingen information sparas.

3. Ansök

Behöver du hjälp?

För anhöriga

Om du hjälper någon som inte längre kan hantera sin ekonomi, kan du som anhörig ansöka åt dem. Läs mer på pensionsmyndigheten.se Länk till annan webbplats..

Digitala informationsmöten

Pensionsmyndigheten erbjuder kostnadsfria digitala möten för pensionärer, anhöriga och gode män. Du behöver inte anmäla dig, och under mötet kan du ställa frågor via chatt. Läs mer om tider och hur du ansluter på pensionsmyndigheten.se Länk till annan webbplats..

Kontakt

Assistent Edsbyn

Monica Jonsson
Tfn 0271-573 10
E-post monica.jonsson@ovanaker.se

Assistent Alfta

Ann-Marie Eklund
Tfn 0271-571 25
E-post mia.eklund@ovanaker.se

Senast uppdaterad