
Utskrift från www.ovanaker.se
Korttidsboende
Korttidsboende är ett samlingsnamn för olika former av tillfällig vistelse för exempelvis återhämtning, tillfällig utökning av behov eller avlösning för anhöriga. Insatsen kan innebära att den enskilde varvar hemmaboende med periodvis vistelse på korttidsboende.

På ett korttidsboende vistas den enskilde en kortare tid och har kvar sin ordinarie bostad. Korttidsvistelse kan också beviljas i väntan på att få flytta till ett särskilt boende om hemtjänstinsatser bedömts inte längre vara tillräckliga. En plats på korttidsboende innebär en heldygnsomsorg där behoven av vård, omsorg, säkerhet, tillsyn och trygghet tillgodoses. I Ovanåkers kommun finns platser för korttidsboende och återkommande korttidsvistelse på Gyllengården i Edsbyn.
För att bedöma om du har rätt till korttidsboende utreds ditt behov av stöd och omsorg av en biståndshandläggare.
Det kan finnas olika orsaker till en vistelse på korttidsboende
- Den som vårdats inom slutenvården och inte omedelbart efter utskrivning kan få sina behov tillgodosedda genom insatser från hemtjänst kan under en kort tid beviljas korttidsboende. Syftet är att personen så snart som möjligt ska kunna återgå till sitt ordinarie boende.
- Den som vårdas i hemmet och som med en tillfällig vistelse på ett korttidsboende kan bo kvar i sitt hem. Syftet är att den enskilde återhämtar sig och kan återgå till sitt ordinarie boende.
- Den som vårdas av en anhörig och där den som vårdar är i behov av avlastning. Syftet är att avlasta den som vårdar. Insatsen beviljas då som växelvård var fjärde vecka eller korttidsboende vid enstaka tillfälle.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om korttidsvistelse genom att fylla i och skicka in en skriftlig ansökan Pdf, 192.8 kB, öppnas i nytt fönster.. Det går också bra att kontakta en biståndshandläggare via telefon och inkomma med en muntlig ansökan. När vi har mottagit din ansökan prövas ditt behov av insatsen av en av kommunens biståndshandläggare.
För kännedom har vårt korttidsboende ett begränsat antal platser.
Vem kan ansöka?
Ansöka om hjälp enligt socialtjänstlagen, SoL, kan bara den enskilde själv göra eller en legal ställföreträdare. Anhöriga och närstående har inte rätt att ansöka om insatser för den enskildes räkning. Anhöriga och närstående har inte några rättsliga befogenheter att agera som ställföreträdare för en enskild. De kan dock fungera som stöd och hjälp vid en ansökan och under utredningstiden.
Den enskilde kan utse en anhörig eller närstående till sitt ombud genom en fullmakt. Om ansökan fylls i av någon annan än personen själv kommer ansökan att bedömas som en initiering. Vi behöver då kontrollera personens samtycke innan vi startar en utredning.
Trygga din framtid
Dina val idag påverkar hur du kommer att må och bo i framtiden. Via nedanstående länk hittar du mer information om hur du kan planera för framtiden och göra medvetna val.
Tyck till och lämna dina synpunkter
Socialförvaltningen i Ovanåkers kommun vill utvecklas och bli ännu bättre på att ge ett gott bemötande och en service av hög kvalitet. Därför vill vi gärna ha synpunkter på våra verksamheter, allt för att bli bättre. Alla synpunkter ger oss tillfälle att förbättra vår verksamhet, därför tar vi alla synpunkter och klagomål på allvar.
Kontakt
Biståndshandläggarna
Tfn 0271-570 00 vx
Telefontid:
Måndag, Onsdag, Fredag kl. 08:30–09:30.
Onsdag kl.15:00-16:00.
E-post: bistandsenheten@ovanaker.se
OBS: Använd ej ovanstående e-post för att skicka känsliga eller integritetskänsliga uppgifter.
Så behandlas dina personuppgifter
Biståndsenheten behandlar dina personuppgifter för att svara på frågor och handlägga ditt ärende. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är som ett led i nämndens myndighetsutövning, allmänt intresse eller på grund av en rättslig förpliktelse.
Mer information om dina rättigheter, hur vi behandlar dina personuppgifter och Dataskyddsförordningen finns på www.ovanaker.se/personuppgifter
Enhetschef korttidsboende och dagverksamhet
Malin Öqvist
Tfn 0271-571 21
E-post malin.oqvist@ovanaker.se