Inskolning

Föräldraaktiv inskolning

På Nordanängs förskola arbetar vi enligt en modell som kallas föräldraaktiv inskolning. Detta innebär att du som förälder är med och deltar i verksamheten tillsammans med ditt barn för att skapa trygghet. Barnet får upptäcka förskolan med dig som förälder vid sin sida. Genom denna insyn hoppas vi att du känner en trygghet med oss och vår verksamhet. Barnet tränas under inskolningsperioden i att vara här, lära känna miljön, kompisar och oss pedagoger. Sakta men säkert kan vi pedagoger närma oss barnet och arbeta för att skapa en trygg anknytning.

Före själva inskolningen blir du kontaktad via telefon av en pedagog som hälsar er välkomna och vi planerar in ett datum för inskolning. Därefter skickas ett mail ut med lite praktisk information som kan vara bra att känna till.

Inskolningens upplägg

Inskolningen är individuell för varje barns behov, men detta är några av våra riktlinjer. Det är viktigt att lyssna till vad barnet uttrycker och anpassa inskolningen för att det ska bli en så positiv upplevelse som möjligt.

Vecka 1: En vårdnadshavare är med hela tiden och har huvudansvaret för barnet. Vi pedagoger finns runt omkring och får lära känna barnet och vårdnadshavaren i lugn och ro. I slutet av veckan får du gå ifrån kortare stunder.

Vecka 2: Under denna vecka vill vi att ni vårdnadshavare är lättillgängliga ifall barnet behöver längre tid för inskolning.

Vi upplever det som att barnet blir väldigt tryggt i vår miljö då det tillbringar många timmar med en förälder här och får utforska allt i sin egen takt. Dessutom får ni vårdnadshavare en bra inblick i hur en dag på förskolan ser ut och lära känna oss pedagoger bättre.

Att tänka på:

  • Ni äter lunch tillsammans med oss på avdelningen, den är gratis för en av er vårdnadshavare.
  • Barnen sover ute i egna vagnar. Vagnarna förvaras i uteförråd.
    Du som har barn som sover hos oss bör se till att det finns sköna sovkläder som exempelvis fleecetröja, fleecebyxa, tjockstrumpor/tossar, tunnare mössa och vantar. Vid kallare väder kan det även vara bra om det finns extrafilt till vagnen som vi kan bre över barnen.
  • Det är viktigt att det finns extra kläder här hos oss då barnen kan behöva byta kläder under dagens gång. Se till så det finns några uppsättningar extrakläder i barnens ryggsäck eller på hyllan.
  • Blöjor håller ni med själva.

Förälderns roll under inskolningen

Under inskolningen är det du som förälder som vägleder ditt barn in i förskolevärlden och de vardagliga situationer som finns under barnets dag på förskolan: inne- och utelek, fruktsamling, måltider, påklädning, vila med mera.

Om du som förälder är positiv och aktiv hjälper du ditt barn att förstå att förskolan är en rolig plats att vara på och det skapar trygghet för barnet. Målet är att du som förälder efter inskolningen ska ha en bra insikt i hela verksamheten och veta vad ditt barn får uppleva här och ni ska ha lärt känna pedagoger och barn på avdelningen. Att barnet och du som förälder känner trygghet är det allra viktigaste för oss.

Pedagogens roll under inskolningen

Hela personalgruppen deltar i inskolningen av alla nya barn och föräldrar, vi arbetar för att etablera en positiv kontakt. Du som förälder har viktiga kunskaper om ditt barn som vi är intresserade av.

Vi kommer att fråga dig om olika saker under dessa dagar och vi ser hur du som förälder gör med ditt barn. Vi lär oss av dig och ser vad ditt barn är van vid, vad det tycker om att leka med, hur barnet vill bli tröstat och så vidare. Detta är mycket värdefull information för oss som ska ta hand om ditt barn framöver.

Lämning

Återkommande rutiner ger trygghet. Nyckeln till en bra inskolning är att man som förälder är tydlig, konsekvent och visar trygghet. Inskolningen är en känslig period för både barn och föräldrar och vi har full förståelse om du som förälder upplever det jobbigt och svårt att behöva lämna ifrån dig ditt barn, speciellt om barnet är ledset.

Vår erfarenhet är att det är enklast och bäst för barnet med tydliga och korta avsked. Försök att göra processen så kort och avslappnad som möjligt. När du har bestämt dig för att gå säger vi hejdå på det sätt som ni tycker är bäst (vinkar, pussar och kramar). Det är viktigt att du aldrig bara smiter iväg utan ger ditt barn en chans att förstå att du försvinner iväg, vi finns med som en trygghet och tar emot ditt barn. Dessutom: ett barn måste få vara ledset när en förälder går iväg, det är inget konstigt. Det är också en del i utvecklingen, att lära sig hantera sorg men sedan lyckas bli glad igen.

Uppföljnings- och utvecklingssamtal

Den dagliga kontakten vid lämning och hämtning är viktig så att du som förälder får veta hur ditt barn har haft det under dagen. Efter inskolningsperioden erbjuds sedan vårdnadshavare ett uppföljningssamtal som blir början på ett fortsatt samarbete kring barnet. Där samtalar vi om hur inskolningen och den första tiden på förskolan har upplevts.

En gång per år erbjuder vi ett utvecklingssamtal. Där samtalar vi om barnets utveckling samt hur barnet och ni vårdnadshavare upplever vår verksamhet.

Inskolning av äldre barn

Inskolning för barn med tidigare erfarenheter av förskola ser lite annorlunda ut. Vi pratar ihop oss med er vårdnadshavare över hur vi lägger upp inskolningen och hur länge ni behöver vara med barnet i verksamheten.

Senast uppdaterad