Kontakt

Vem bestämmer i kommunen?

Sverige är en demokrati. Demokrati
betyder att människorna som bor i landet
väljer vilka som ska bestämma.
De som bestämmer kallas politiker.

Du som bor i kommunen är med och väljer
vilka politiker som ska bestämma i
Ovanåkers kommun.
De politiker som människorna väljer är
med i kommunfullmäktige.

Kommunfullmäktige väljer en
kommunstyrelse som leder kommunens
arbete. Kommunfullmäktige väljer också
vilka politiker som ska vara med i olika
nämnder.

Politikernas arbete är offentligt. Det
betyder att alla kan få veta vad de gör och
bestämmer. Det kallas för
offentlighetsprincipen.

Du kan säga till politikerna vad du tycker
att de ska göra. Du kan lämna förslag.

Kontakt

Kommunchef

Christer Engström
Tfn 0271-570 70
E-post christer.engstrom@ovanaker.se

Kommunalråd

Yoomi Renström (S)
Tfn 0271-570 95
Mobil 070-606 30 05
E-post: yoomi.renstrom@ovanaker.se

Senast uppdaterad 2017-10-18 10.49

Tyck till om sidan