Kontakt

Vem bestämmer i kommunen?

Sverige är en demokrati. Demokrati betyder att människorna som bor i landet väljer vilka som ska bestämma. De som bestämmer kallas politiker.

Du som bor i kommunen är med och väljer vilka politiker som ska bestämma i Ovanåkers kommun. De politiker som människorna väljer är med i kommunfullmäktige.

Kommunfullmäktige väljer en kommunstyrelse som leder kommunens arbete. Kommunfullmäktige väljer också vilka politiker som ska vara med i olika nämnder.

Politikernas arbete är offentligt. Det betyder att alla kan få veta vad de gör och bestämmer. Det kallas för offentlighetsprincipen.

Du kan säga till politikerna vad du tycker att de ska göra. Du kan lämna förslag.

Kontakt

Kommunchef

Christer Engström
Tfn 0271-570 70
E-post christer.engstrom@ovanaker.se

Kommunalråd

Håkan Englund (S)
Tfn: 0271-574 15
Mobil: 070-673 16 33
E-post hakan.englund@ovanaker.se

Senast uppdaterad 2019-10-01 13.53

Tyck till om sidan