Kontakt

Allt som kan repareras ska repareras

Återbruk, bytestorg och hållbar konsumtion har blivit allt viktigare ledstjärnor i samhället. Men på Knåda Sport är det nya tänket långt ifrån nytt. Här har man bytt in, lagat och återvunnit i åratal.

Text: Josefin Nygren. Foto: Christian Olars.

Att besöka Knåda Sport är inte som att gå i vilken butik som helst. Här är det lika viktigt att språka med personalen ett tag och ta en kopp kaffe och en pepparkaka, som det är att handla. I ett litet språng står höga staplar av udda kaffekoppar på en hylla intill pumptermosen. Där kan du både lära dig hur du flyttar bindningarna på en skin-skida – och ha turen att höra en hisnande skröna från förr, från någon äldre bybo som sitter där för stunden.

Det var redan 1944 som Erik Mårtensson startade cykelverkstad här. Han sålde cyklar och mopeder men tog också emot trasiga cyklar och mopeder och lagade dem.

– Pappa var jätteduktig. Sen när Arne tog över kunde det komma in gubbar och säga att ”det räcker med att han lägger handen på gräsklipparen så går den igen”, berättar Anna-Lena Kring som bokstavligt talat växt upp i huset (familjen bodde på övervåningen) och vid det här laget hunnit jobba här 47 år.

Anna-Lena Kring står i kassan och pratar glatt med en kund. Anton Kring pratar i telefon i bakgrunden.

Anna-Lena Kring språkar gärna med kunderna ett tag, något som är minst lika viktigt som affärerna.

Arne Kring jobbar i verkstaden

Det ryktas om att Arne Kring bara behöver lägga handen på trasiga saker så fungerar de igen.

Nu är det tredje generationen som driver Knåda Sport. Karin och Arne Kring tog över 1976, och sedan 2005 är det Erik Mårtenssons barnbarn Pia Kring som i sin tur driver familjeföretaget. När verksamheten så småningom utökades till skidor, gräsklippare och annan fritidsutrustning så var grundtanken ändå kvar: det som kan repareras, det ska repareras.

– Det är många kunder som gör så. De kommer hit med urvuxet eller trasigt och så byter vi in det, reparerar och säljer, säger Anna-Lena.

Och inbytesaffärerna kan se väldigt olika ut. Hon skrattar och berättar om kunden som kom dit med sex-sju trasiga cyklar på en släpvagn och bara ville ha en fungerande i utbyte:

– Den gången var det några cyklar vi fick använda till reservdelar bara. Men det är klart vi tog emot det.

I dag vill allt fler köpa begagnat och minska på konsumtionen av nya saker. Men här är det ett väl inarbetat koncept sedan många decennier tillbaka. Och skälen är flera. Ska man konkurrera med centralt belägna butiker, eller nätbutiker, gäller det att ha en egen nisch och här är det den personliga kontakten och möjligheten att byta och laga som är det unika. Men det sitter också i väggarna:

– Pappa lagade precis allt. Och när Arne kom in i bilden lärde han sig av pappa. Vi gör så, helt enkelt. Engagerar du dig i saker så fungerar det. Och ur miljösynpunkt är det ju smart. Det blir inget slit och släng. Och kunderna blir nöjda och kommer tillbaka, säger Anna-Lena.

Senast uppdaterad