Utskrift från www.ovanaker.se
Skogslyx i Långhed
Nature is luxury. Naturen är lyx. Med det budskapet har Lena Hisved lockat allt fler till att bo, umgås och varva ner mitt i skogen hos henne på ForRest.
– Det finns inga andra platser som ger så bra möjligheter som skogen till att bara vara sig själv och landa.
Text: Josefin Nygren. Foto: Johan Löf och Indy & Forrest.
Ett vanligt boende är det inte riktigt, ForRest. Hit kommer man inte för att bo utan för att leva.
– Jag kallar det hellre för en ”skogsupplevelse” än ett boende. Här kan man spendera tid tillsammans med de man bryr sig mest om, laga mat, umgås och njuta av livet, säger Lena Hisved.
Den timrade stugan smälter väl in i naturen där den ligger i den täta skogen utanför Långhed. Men den är samtidigt utrustad med full bekvämlighet, grillplatser, utekök, badtunna och pizzaugn. Här ska det vara lätt att leva.
Stugan är ett så kallat off-gridhus, vilket betyder att det är självförsörjande på el och vatten och har eget avlopp. Det har bara funnits i något år men berättelsen om ForRest är betydligt längre än så. Den tog sin början för många år sedan när Lena bott utomlands. Hennes vänner och bekanta från runt om i världen kom hit på besök och det de reagerade på var – vår natur.
– Jag lade märke till deras reaktioner på vår natur och insåg att pappas skogsskiften var en oslipad diamant. Vår skog, allemansrätten och orördheten. Där och då bestämde jag mig för att det internationella temat skulle bli ett av benen den dag jag startade eget företag.
Jag kallar det hellre för en ”skogsupplevelse” än ett boende.
Så blev det också. För några år sedan började Lena göra verklighet av visionen: en konferens- och boendeanläggning med full bekvämlighet, mitt ute i skogen.
– Det här skulle bli motsatsen till en kolarkoja. Jag älskar kolarkojor, det är inget fel på dem alls. Men ska man åka någonstans i dag tror jag att många gärna vill ha det bekvämt när man umgås och skapar kvalitetstid tillsammans.
2017 kunde hon ta emot sina första gäster. De internationella gästerna hon tänkt sig som sin främsta målgrupp började rulla in. Så kom covid-19 och den internationella kundkretsen försvann. Men i stället insåg Lena att hon kanske gått över ån efter vatten.
– Sen började svenskarna komma. Och jag fick min bästa beläggning hittills under sensommaren och hösten.
Det visade sig att konceptet tilltalade många även i Sverige. Allt från par och familjer till kompisgäng kom hit – och många återvänder.
Nu ser Lena framåt med tillförsikt, med en växande kundskara och gott om framtidsidéer:
– Jag är diplomerad affärscoach och nästa steg är att jag vill jag koppla ihop ledarutveckling och grupputveckling med ForRest. Att bygga och utveckla är det roligaste som finns och här finns det så mycket möjligheter.