Kontakt

Årsredovisningar

Ovanåkers kommun gör flera olika ekonomiska rapporter under ett år, en tertialuppföljning, en delårsrapport och en årsredovisning. I följande dokument kan du få en översikt över var pengarna kommer ifrån och vad pengarna går till.

Hur går det för Ovanåkers kommun?

Ekonomichef Magnus Haraldsson berättar hur ekonomin ser ut under året och hur prognosen ser ut för resten av 2024.

Här ska det vara video eller ljud.
För att se eller höra det, hantera cookies och tillåt funktionella cookies, sen uppdatera sidan.

Eller öppna videon eller ljudet i nytt fönster.

Sammanfattningsvis kan man säga att kommunens ekonomi ser bra ut trots att det är lågkonjunktur, och det ser ut att hålla i sig för resten av året, säger ekonomichef Magnus Haraldsson.

Den beslutade budgeten för perioden januari-augusti var 3,8 miljoner kronor, och det faktiska resultatet blev 26,1 miljoner kronor. Det innebär att resultatet blev 22,3 miljoner kronor bättre än vad vi har budgeterat.

Prognosen för resten av 2024 ser också bra ut. Vi har en budget på -16,3 miljoner kronor för året och en prognos som visar 6,4 miljoner kronor, vilket innebär att prognosen är 22,7 miljoner kronor bättre än budget.

Tittar vi på de enskilda nämndernas prognos för 2024 så är prognosen att man kommer hålla sig till den beslutade budgeten. Kommunstyrelsen och socialnämnden gör de största positiva budgetavvikelserna, medan barn- och utbildningsnämnden gör en negativ prognos för året.

Hur fortsätter vi hålla en bra ekonomi?

Magnus Haraldsson berättar mer om vilka mål kommunen ska följa för att fortsätta hålla en bra ekonomi.

Här ska det vara video eller ljud.
För att se eller höra det, hantera cookies och tillåt funktionella cookies, sen uppdatera sidan.

Eller öppna videon eller ljudet i nytt fönster.

Delårsrapporten innehåller även en så kallad förvaltningsberättelse. Den ska beskriva flera aspekter kring ekonomi och kommunens verksamhet. Här är enligt kommunallagen god ekonomisk hushållning ett viktigt begrepp, säger Magnus Haraldsson.

God ekonomisk hushållning

God ekonomisk hushållning innefattar bland annat att vi:

  • Har lägre kostnader än intäkter.
  • Har ett långsiktigt perspektiv så att kommande generationer inte får det sämre än oss.
  • Får största möjliga nytta för skattebetalarnas pengar.
  • Har finansiella mål som restriktion för verksamhetens omfattning och kvalitet.
  • Har mål och riktlinjer som visar hur mycket av verksamheterna som ryms inom de finansiella målen.

Finansiella mål

  • Kommunens resultat ska vara minst 1% av skatter och bidrag. I år når vi inte upp till det målet.
  • Kunna självfinansiera årets investeringar. I år kommer vi inte kunna göra det, men vi kommer inte att behöva ta ytterligare lån i år.
  • Förbättra soliditeten. Soliditet anger hur stor del av våra totala tillgångar som finanseras med eget kapital. Prognosen är att soliditeten kommer att vara oförändrad vid årets slut, d v s 24%, lika som föregående år.

Verksamhetsmål

Kommunfullmäktige har valt ut fem av de 17 globala målen i Agenda 2030 som ska prioriteras under 2024-2027:

  • God hälsa och välbefinnande.
  • God utbildning för alla.
  • Jämställdhet.
  • Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.
  • Hållbar konsumtion och produktion.

Målet jämställdhet bedöms inte bli uppfyllt i år, medan de andra målen bedöms bli delvis uppfyllda.

Vilka ekonomiska utmaningar står kommunen inför framöver?

Magnus Haraldsson berättar om vilka ekonomiska utmaningar vi står inför.

Här ska det vara video eller ljud.
För att se eller höra det, hantera cookies och tillåt funktionella cookies, sen uppdatera sidan.

Eller öppna videon eller ljudet i nytt fönster.

Förändring i befolkningsutveckling - en utmaning

Ovanåkers kommun står inför betydande utmaningar kopplade till en förändrad befolkningsutveckling. Enligt Statistiska Centralbyråns (SCB) senaste prognoser för hela landet väntas både födelsetalen och tillväxten av personer i arbetsför ålder minska, medan andelen äldre ökar kraftigt. För Ovanåker innebär detta en minskande befolkning totalt sett, med färre invånare i åldrarna 0-19 år och en kraftig ökning av de över 80 år.

Dessa förändringar påverkar balansen mellan de som är i arbetsför ålder och de som står utanför arbetskraften, vilket ställer höga krav på kommunens planering och ekonomiska beredskap.

SKR:s visualiseringsverktyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. erbjuder möjlighet att analysera dessa trender och utgör ett stöd i arbetet med att förstå och hantera den demografiska utvecklingen.

Årsredovisning

Årsredovisningen är kommunstyrelsens redovisning av årets verksamhet och den ekonomiska ställningen i kommunen och de olika bolagen. Rapporten är lagstadgad och regleras i lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR).

Delårsrapport

Delårsrapporten är en enklare form av årsredovisning som presenterar kommunens räkenskaper för en viss tidsperiod istället för ett helt räkenskapsår. Ovanåkers kommun har valt redovisningsperioden januari till augusti för sin delårsrapport.

Rapporten är lagstadgad och regleras i lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR).

Delårsrapporten är uppdelad i två delar. Del 1 innehåller förvaltningsberättelse och ekonomisk redovisning och del 2 innehåller nämndernas och de kommunala bolagens verksamhetsberättelser

Kontakt

Ekonomiavdelningen

E-post: ekonomiavdelningen@ovanaker.se

Kommunens växel

Tfn: 0271-570 00

Senast uppdaterad