Kontakt

Konsumentvägledning

Har du frågor om köp av varor och tjänster eller har du blivit bedragen? Här hittar du information om vår konsumentvägledning.

Konsument Hälsingland är ett samarbete mellan kommunerna Bollnäs, Hudiksvall, Ljusdal, Ovanåker och Söderhamn. På vardera kommun jobbar en konsumentvägledare som hjälper dig med exempelvis information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument, samt vägledning vid reklamationer.

Den här korta animerade filmen går igenom vad den kommunala konsumentvägledningen kan hjälpa dig med.

Telefontid

Stängt under sommaren

Under veckorna 28-30 är Konsument Hälsingland stängt och hänvisar då till Hallå konsument, tfn 0771-525 525 eller e-post info@hallakonsument.se.

Du når oss via vår telefon eller e-post. Konsument Hälsingland har telefontid vardagar kl. 9-12 där kommunerna turas om att bemanna telefonen.Vi kan tyvärr inte ta emot samtal från Nordanstig, då Nordanstigs kommun beslutat sig för att inte ingå i Konsument Hälsingland. Vill du tala med Ovanåkers kommuns konsumentvägledare, Monica Jonsson, har hon besöks- och telefontid tisdagar och torsdagar kl. 9-12.

Konsument Hälsingland logotyp med kontaktinformation.

Vilken hjälp kan du få?

I första hand ger konsumentvägledarna hjälp till självhjälp. Målsättningen är att du efter kontakt med oss, själv ska kunna gå vidare med ärendet och samtidigt bli en starkare konsument.

Vi kommer gärna ut i skolor, föreningar och företag för att informera om Konsumentlagarna.

Konsumentlagarna gäller bara när en konsument ingår avtal med en näringsidkare. De gäller alltså inte vid köp mellan två privatpersoner eller mellan två näringsidkare.

Du kan också få information inför köp av varor och tjänster. Det kan gälla köp av bil, hushållsmaskiner, telefoni- och internettjänster och vad man bör tänka på innan man köper hus eller anlitar hantverkare.

Vad säger lagarna?

På Hallå konsument (en nationell konsumentvägledning via Konsumentverket) kan du läsa om dina konsumenträttigheter och vilka lagar som skyddar dig som konsument. Om du känner till dina rättigheter och skyldigheter som konsument kan du spara både pengar och tid. Här hittar du svar på många konsumenträttsliga frågor som dyker upp till vardags.

Till Hallå konsuments webbplats.länk till annan webbplats

Företagare eller anställd

Är du företagare eller anställd och har funderingar som rör konsumentrådet? På Konsumentverkets sidor för företag finns information om marknadsföring, att sluta avtal, försäljning, reklamation och säkra varor och tjänster.

För företag på Konsumentverkets webbplatslänk till annan webbplats

Kontakt

Konsument Hälsingland

Tfn 0771-60 61 00 (lokalsamtal)
E-post info@konsumenthalsingland.se

Telefontid

Tisdag och torsdag kl 9:00-12:00

Vecka 28-30 stängt och hänvisar då till:
Hallå konsument
Tfn 0771-525 525
E-post info@hallakonsument.se

Konsumentvägledare i Ovanåkers kommun

Monica Jonsson
Tfn 0271-573 10
E-post monica.jonsson@ovanaker.se

Besökstid

Efter överenskommelse

Besöksadress

Kommunkontoret i Edsbyn
Långgatan 24

Senast uppdaterad 2019-07-03 17.04

Tyck till om sidan