Kontakt

Konsumentvägledning

Har du frågor om köp av varor och tjänster eller har du blivit bedragen? Här hittar du information från vår konsumentvägledning.

Den här korta animerade filmen går igenom vad den kommunala konsumentvägledningen kan hjälpa dig med.

Hur coronaviruset påverkar dig som konsument

Coronaviruset påverkar resor, hotellvistelser och evenemang som du kanske redan har bokat och betalat för. Se vilka rättigheter du har som konsument i samband med coronavirusetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vilken hjälp kan du få?

I första hand ger konsumentvägledaren hjälp till självhjälp. Målsättningen är att du efter kontakt med mig, själv ska kunna gå vidare med ärendet och samtidigt bli en starkare konsument.

Monica kommer gärna ut i skolor, föreningar och företag för att informera om konsumentlagarna.

Konsumentlagarna gäller bara när en konsument ingår avtal med en näringsidkare. De gäller alltså inte vid köp mellan två privatpersoner eller mellan två näringsidkare.

Du kan också få information inför köp av varor och tjänster. Det kan gälla köp av bil, hushållsmaskiner, telefoni- och internettjänster och vad man bör tänka på innan man köper hus eller anlitar hantverkare.

Vad säger lagarna?

På Hallå konsument (en nationell konsumentvägledning via Konsumentverket) kan du läsa om dina konsumenträttigheter och vilka lagar som skyddar dig som konsument. Om du känner till dina rättigheter och skyldigheter som konsument kan du spara både pengar och tid. Här hittar du svar på många konsumenträttsliga frågor som dyker upp till vardags.

Till Hallå konsuments webbplats.länk till annan webbplats

Företagare eller anställd

Är du företagare eller anställd och har funderingar som rör konsumentrådet? På Konsumentverkets sidor för företag finns information om marknadsföring, att sluta avtal, försäljning, reklamation och säkra varor och tjänster.

För företag på Konsumentverkets webbplatslänk till annan webbplats Varningslistan från Svensk Handellänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vill du prata med vår konsumentvägledare?

Monica har semester och kommer åter måndagen den 10 augusti.

Om ni behöver komma i kontakt med en konsumentvägledare under hennes semester så hänvisar Monica till Hallå konsumentlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Vår konsumentvägledare Monica Jonsson har besökstid efter överenskommelse och nås säkrast på telefon efter kl. 10:30 varje vardag.


Kontakt

Konsumentvägledare i Ovanåkers kommun

Monica Jonsson
Tfn 0271-573 10
E-post monica.jonsson@ovanaker.se

Telefontid

Stängt för semester from den 13 juli till den 10 augusti
Vardagar efter kl. 10:30

Besökstid

Efter överenskommelse

Besöksadress

Kommunkontoret i Edsbyn
Långgatan 24

Senast uppdaterad 2020-07-10 16.14