Utskrift från www.ovanaker.se
Budskap
Genom våra bildval och texter förmedlar vi en känsla av Ovanåkers kommun. Om hur det är att leva, verka och bo här. Budskapet och känslan förmedlas i vår kommunikation på webb, sociala medier och annonser men även när vi svarar på e-post, via vår bakgrundbild på Teams osv.
Genom nedanstående ledord, områden och bilder kan man få en förståelse för vilken känsla som vi vill förmedla till besökare, boenden, medarbetare, potentiella inflyttare. Till i stort sett alla!
Materialet är ett levande dokument och anpassas efter våra och omvärldens förutsättningar. Vi ser en trend i att fler vill flytta ut till landet och få mer tid, utrymme och friluftsliv. Där har vi mycket att erbjuda!
Vi har även tagit hänsyn till varumärket Hälsingland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att få en enad bild.
Skrivregler
Kommunfullmäktige har uttalat att: ”Språket i offentliga handlingar ska alltid vara enkelt och begripligt för att möjliggöra en ökad förståelse hos kommunens invånare och bland läsare i övrigt".
Här finns myndigheternas skrivregler Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
#tyckeromovanåker
Taggen används när vi förmedlar budskap om hur det är att leva, verka och bo i vår kommun.
Ledord att förmedla
Livsnjutare, kreativitet, livsstil, friluftsliv, gemenskap, kultur, trygghet.
Områden att lyfta för att förmedla ledorden
Friluftsliv
- Leder
- Cykel
- SUP
- Skidor
- Ridning
- Utomhustema vid några av våra skolor
- och många fler områden
Bo här, jobba där
- Fiberutbyggnad som möjliggör distansarbete
- Ta en skidtur på lunchen
- "Livstimmar" - man vill inte låna ut sina livstimmar till pendling.
- Husdjur (kunna gå ut med hunden på lunchen, ha utrymme till höns, hästar osv.).
Hållbarhet
- Byggnadsvård/ödehus
- Odling, självförsörjande
- Tid (livstimmar)
- "Frihetsliv"
- Utrymme (man flyttar till större och kan få möjlighet till hobby och husdjur)
Kultur & fritid
- Hälsingegårdar
- Mathantverk
- Många föreningar med låga kostnader vilket gör att man har större möjlighet att vara med i flera föreningar.
- Ideellt engagemang
Trygghet
- Skolorna är topp 5 i Sverige
- Äldreomsorgen får bra betyg av sina brukare
Exempel på bilder som förmedlar känslorna
Kontakt
Kommunikationsavdelningen
E-post kommunikation@ovanaker.se