Kontakt

Foton och bildspråk

Här kan du läsa om vad du ska tänka på när du använder foton i kommunikationen.

Foton är en viktig del i vår grafiska profil och de är inte bara till för dekoration. Om bilder används på rätt sätt är de ett bra verktyg för att förmedla ett budskap.

De fotografier vi använder ska helst vara fotade i kommunen. Om du behöver göra ett undantag, t.ex. när köper en bild från en bildbyrå, ska fotot kännas som att det kunde vara taget i kommunen. Detta för att skapa en genuin känsla i kommunikationen.

Vid användning av foton är det viktigt att du har tillstånd att använda bilden. Du får inte ta en bild från webben utan att kolla upp användningsrättigheten för bilden. Det finns webbplatser med foton som man gratis får använda hur man vill.

Relevans

När du använder foton eller illustrationer är det viktigt att de är relevanta för ändamålet. Motivet i bilden behöver inte visa det exakta budskapet utan kan även vara metaforiska. Exempelvis kan en bild på en öppen sjö förmedla ett budskap om möjligheter.

Undvik bilder som inte känns äkta

Du har säkert sett bilder där människor poserar i en roll och låtsas vara bekväma i situationen. Problemet med dessa bilder är att betraktaren genomskådar detta omedelbart vilket gör att bilden inte känns äkta. Du bör därför undvika den här typen av bilder och istället använda foton som känns genuina.

Tre personer tittar på en dator och en av personerna pekar på skärmen med en penna. Bilden har ett rött kryss över.

Människor i bild

För dig som är anställd på Ovanåkers kommun

Om du vill använda en bild som du själv har fotat där det är människor med i bilden bör du tänka på att man inte ska kunna se vilka människorna är. Om du ändå vill använda foton där personerna går att identifiera så krävs ett skriftligt samtycke Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. från var och en av personerna.

Om det är barn under 13 år krävs samtycke från någon av barnets föräldrar. Du själv ansvarar sedan för samtycket och att bilderna gallras när samtyckets giltighetstid har passerat.

Bilder på människor i sociala medier

På sociala medier publicerar vi i regel inte bilder på människor. Undantag görs för bilder där det inte går att identifiera människorna eller för bilder köpta från amerikanska bildbyråer.

Fokuspunkt

Tänk på att den bild du använder har en tydlig fokuspunkt, ett område i bilden dit ögat dras vid första anblick. Om det finns för många fokuspunkter i en bild tenderar den att kännas rörig.

Upplösning

Se till så att bilderna du använder är högupplösta. Detta kan vara svårt att veta om du vill använda en bild i trycksaker. Den kan se bra ut på skärmen men sen bli ”pixlig” i tryck. Därför krävs det att bilder som används i trycksaker har en upplösning på minst 300 ppi. Om du är osäker kan du alltid fråga de ansvariga på kommunikation- och serviceavdelningen om den bild du vill använda har tillräcklig upplösning för ändamålet.

Text på bild

Om du vill ha text som ligger över en bild behöver du tänka på hur du placerar texten så att det tydligt syns vad det står och att texten inte täcker fokuspunken i bilden. Om det blir svårt att se vad det står kan du exempelvis lägga en färgton över bilden så att texten framhävs.

Foton med färgton

För att göra en bild med färgton behöver du använda en bildredigeringsprogram. Bilden komponeras i tre olika lager:

  • Översta lagret, valfri profilfärg med opacitet mellan 50-80% beroende på färg och bildens motiv.
  • Mittenlagret, svartvit bild med blandningsläget ”Multiplicera”.
  • Nedersta lagret samma profilfärg som översta lagret med 100% opacitet.
Beskrivning av lager för att sätta samman en bild med färgövertäckning enligt Ovanåkers kommuns grafiska profilFörstora bilden

Kontakt

Kommunikationsavdelningen

E-post kommunikation@ovanaker.se

Senast uppdaterad