Kontakt
En gatulampa som syns underifrån.

Gatubelysning

Ovanåkers kommun ansvarar för 3 400 gatubelysningspunkter. Varje stolpe kostar närmare 450 kronor varje år. Energibesparing av gatubelysningen och trafiksäkerheten är viktiga frågor som vi vill utveckla och förbättra.

Energibesparing

Kommunen arbetar nu med att byta ut belysningsarmaturerna till närvarostyrda LED-armaturer vilket kan leda till vissa tillfälliga störningar.

Felanmälan på webben

Upptäcker du att någon lampa inte fungerar eller om något annat problem uppstått kan du göra en felanmälan direkt på webben.

Felanmälan på telefon

Du kan ringa in din felanmälan till 0271-574 44 (vardagar kl. 7.30-16.15). Övrig tid kopplas samtalen vidare till SOS Alarm och då tar vi endast emot akuta felanmälningar som bedöms innebära en fara.

Vid felanmälan på gatubelysningen notera gärna ID-märkningen som varje stolpe har så vi vet vilken som är trasig.

Reparation av gatubelysningen

När en felanmälan kommer in sätter vi upp den i en prioriteringsordning. Lampor som är viktiga för trafiksäkerheten, till exempel övergångsställen, busshållplatser och korsningar med mycket trafik, prioriteras först. Övriga får vänta till nästa översyn av belysningen.

Kontakt

Driftchef

Mikael Östling
Tfn: 0271-574 40
E-post mikael.ostling@ovanaker.se

Senast uppdaterad