Kontakt

Val av hemtjänstutförare

När du har ansökt och fått hemtjänst beviljat kan du själv välja vem som ska utföra din hemtjänst.

Du som ansöker väljer bland godkända utförare, privata eller i kommunens egen regi. Handläggaren ger dig information om vilka alternativ som finns men det är du som måste göra valet. När du gjort ditt val skickar handläggaren en beställning till den utförare som ska ge stöd och hjälp. Du kan byta utförare när du vill.

Så väljer du hemtjänstutförare

1. Välj utförare

Du kan välja mellan en kommunal utförare och en extern utförare. Det gör du antingen direkt när vi gör vårt första hembesök hos dig när vi ska utreda om du har rätt till hemtjänst, eller så gör du det senare. Här kan du läsa om och jämföra de olika godkända utförarna.

Om du inte väljer utförare själv blir det någon av de godkända hemtjänstutförarna som kommer hem till dig. Det kan antingen vara kommunens hemtjänst eller någon av de externa hemtjänstutförare som kommunen har godkänt.

Du betalar samma avgift oavsett vilken utförare du väljer.

2. Meddela ditt val

När du har bestämt dig meddelar du din biståndshandläggare, muntligt eller skriftligt. Vi ser helst att du fyller i den valblankettPDF som finns och att du sedan lämnar eller skickar till biståndshandläggaren. Om du vill kan du meddela ditt val redan när biståndshandläggaren är hos dig på hembesök.

Blanketten finns att ladda ner här. Om du vill ha den hemskickad kan du kontakta din biståndshandläggare.

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
Blankett för val av utförare.pdf 140.6 kB 2019-04-25 10.32

Vi kontrollerar kvaliteten

I Ovanåkers kommun kan företag som vill utföra hemtjänst ansöka om att få göra det. För att bli godkänd måste utföraren uppfylla ett antal krav som kommunen har satt upp. På så sätt kan du vara säker på att den service och omvårdnad du får håller en hög kvalitet, oavsett vilken utförare du väljer.

Din kommunala hemtjänst utför alla insatser på natten

Hemtjänst utförs dygnet runt. Mellan klockan 22.00 och 07.00 utförs hemtjänsten av kommunens nattpatrull, oavsett vilken utförare du valt.

Hur får jag mer information?

Om du behöver mer information om valet eller om de olika hemtjänstutförarna kan din biståndshandläggare svara på dina frågor. Du kan även läsa mer om LOV och få svar på vanliga frågor genom att klicka här.

Kontakt

Biståndshandläggare

Tfn 0271-570 00 vx

Telefontid:
Måndag, onsdag, torsdag och fredag kl. 08:30–09:30.
Tisdag och torsdag kl.15:00-16:00.

Senast uppdaterad 2019-04-25 10.50

Tyck till om sidan