Utskrift från www.ovanaker.se
Tillsyn via kamera
Tillsyn via kamera innebär att du som känner dig otrygg under natten kan få tillsyn utan att någon kommer och stör din nattsömn.
Kort om digital tillsyn via kamera:
- Det är ett komplement till traditionell tillsyn.
- Du kommer själv överens med din hemtjänstpersonal om vilka tider de ska göra tillsyn.
- Ett bra alternativ för dig som vaknar lätt om natten eller som vill att någon ser till dig nattetid utan att bli störd.
Om ni är makar och någon av er behöver tillsyn nattetid utan att den andre störs så kan tillsyn via kamera vara ett bra alternativ.
För mer information, kontakta biståndshandläggare, tfn 0271-570 00 (vx).
Telefontid:
Måndag, onsdag, torsdag och fredag kl. 8.30-9.30.
Tisdag och torsdag kl. 15.00-16.00
Installation av tillsynskamera
Du lånar utrustningen och får hjälp att installera tillsynskameran och routern. Du får även information hur utrusningen fungerar.
Inget Internet behövs.
Kameran placeras så att din säng eller annan vald plats syns på bilden.
Du behöver inte ha några extra lampor tända. Tillsynskameran fungerar i mörker.
När allt är installerat kopplar personalen upp sig och kontrollerar att utrustningen fungerar.
Så fungerar tillsynen
Personalen använder en surfplatta eller dator för att göra tillsynen.
Vid överenskommen tid aktiverar personalen trygghetskameran för att se att allt är som det ska.
Om du inte syns på bilden, avvaktar personalen en stund och gör sedan en ny tillsyn. Om du fortfarande inte syns på bilden så agerar vi utifrån den överenskommelse ni gjort med personal. Exempelvis att de åker hem till dig eller provar att kontakta dig via telefon.
Personalen kan bara göra tillsynen via kameran på de tider som ni kommit överens om.
Inga bilder sparas. Det som sparas är information om att tillsynen är gjord och av vilken personal.
Om tekniken inte skulle fungera, t. ex. vid strömavbrott, åker personalen hem till dig och kontrollerar att din kamera fungerar som den ska.
När du inte längre är i behov av tillsyn via kamera så återlämnas den till Ovanåkers kommun.
Kontakt
Biståndshandläggarna
Tfn 0271-570 00 vx
Telefontid:
Måndag, Onsdag, Fredag kl. 08:30–09:30 (stängt fredag 20 sept 2024).
Onsdag kl.15:00-16:00.
E-post: bistandsenheten@ovanaker.se
OBS: Använd ej ovanstående e-post för att skicka känsliga eller integritetskänsliga uppgifter.
Så behandlas dina personuppgifter
Biståndsenheten behandlar dina personuppgifter för att svara på frågor och handlägga ditt ärende. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är som ett led i nämndens myndighetsutövning, allmänt intresse eller på grund av en rättslig förpliktelse.
Mer information om dina rättigheter, hur vi behandlar dina personuppgifter och Dataskyddsförordningen finns på www.ovanaker.se/personuppgifter