Kontakt

Särskilt boende för äldre

Särskilt boende är till för dig som har ett omfattande och varaktigt behov av vård och omsorg dygnet runt, som inte längre kan tillgodoses i hemmet. Beslut om särskilt boende fattas av en biståndshandläggare efter en individuell behovsbedömning. I Ovanåkers kommun finns kommunalt drivna boenden i Edsbyn och Alfta, där du tilldelas en plats utifrån ditt vårdbehov.

Särskilt boende är till för dig som har ett så omfattande omsorgsbehov över dygnet att hemtjänst och andra insatser i hemmet inte längre är tillräckliga. På ett särskilt boende finns personal tillgänglig dygnet runt.

För att bedöma om du har rätt till särskilt boende utreds ditt behov av stöd och omsorg av en biståndshandläggare.

Kriterier för att bli beviljad särskilt boende

  • Du har ett så stort och varaktigt behov av omvårdnad och tillsyn dygnet runt att det inte kan tillgodoses med insatser i hemmet. Även eventuella insatser av anhöriga kan vägas in i den samlade bedömningen av givet stöd.
  • Demenssjukdom eller andra kognitiva nedsättningar som återkommande leder till fara för dig själv eller andra.
  • Dokumenterad psykisk ohälsa som leder till påtaglig och befogad oro.

Grunden är ett omfattande och varaktigt behov av omsorg och vård över dygnets alla timmar och ska i normalfallet vara uppfyllt i kombination med ett eller fler av övriga kriterier. Begränsningar i den egna bostadens utformning utgör i sig inte skäl som berättigar till särskilt boende. Biståndshandläggaren hänvisar den enskilde till att ansöka om bostadsanpassningsbidrag eller att söka en anpassad bostad.

Ålder i sig är inget kriterium men hög ålder bör beaktas i den samlade bedömningen.

Tilldelning av boende vid särskilt boende

Om du blir beviljad särskilt boende kan du själv inte välja boende i kommunen utan beslutet avser de boendeenheter, inom kommunen som helhet, som kan tillgodose aktuellt omvårdnadsbehov. Om anvisad lägenhet inte godtas gör biståndshandläggare ny bedömning och beslutet kan då komma att avslutas. I Ovanåkers kommun drivs alla särskilda boenden i kommunal regi. I Edsbyn finns Gyllengården samt Näskullen och i Alfta finns Sunnangården.

Hur ansöker jag om särskilt boende?

Du ansöker om särskilt boende genom att fylla i och skicka in en skriftlig ansökan Pdf, 192.8 kB, öppnas i nytt fönster.. Det går också bra att kontakta en biståndshandläggare via telefon och inkomma med en muntlig ansökan. När din ansökan inkommit kontaktas du av en av kommunens biståndshandläggare som inleder utredning och prövar ditt behov av insatsen.

Utredningen ligger sedan till grund för det beslut som fattas. Antingen beviljas din ansökan eller så får du avslag. Avslag ges om dina behov inte är tillräckligt stora, utifrån riktlinjerna i socialtjänstlagen. Länk till annan webbplats.

Vem kan ansöka?

Ansöka om hjälp enligt socialtjänstlagen, SoL, kan bara den enskilde själv göra eller en legal ställföreträdare.

Anhöriga och närstående har inte rätt att ansöka om insatser för den enskildes räkning. Anhöriga och närstående har inte några rättsliga befogenheter att agera som ställföreträdare för en enskild. De kan dock fungera som stöd och hjälp vid en ansökan och under utredningstiden.

Den enskilde kan utse en anhörig eller närstående till sitt ombud genom en fullmakt. Om ansökan fylls i av någon annan än personen själv kommer ansökan att bedömas som en initiering. Vi behöver då kontrollera personens samtycke innan vi startar en utredning.

Möjlighet för par att fortsätta bo tillsammans i särskilt boende

Par som levt tillsammans länge kan fortsätta göra det även om en eller båda behöver särskilt boende. Den som beviljats särskilt boende kan ansöka om att partnern flyttar med som medboende, där partnern ansvarar för sin egen livsföring eller kan ansöka om hemtjänst. Om båda beviljats särskilt boende kan de ansöka om parboende i gemensam eller närliggande lägenhet, förutsatt att de tidigare bott tillsammans och vill fortsätta göra det.

Trygga din framtid

Dina val idag påverkar hur du kommer att må och bo i framtiden. Via nedanstående länk hittar du mer information om hur du kan planera för framtiden och göra medvetna val.

Tyck till och lämna dina synpunkter

Socialförvaltningen i Ovanåkers kommun vill utvecklas och bli ännu bättre på att ge ett gott bemötande och en service av hög kvalitet. Därför vill vi gärna ha synpunkter på våra verksamheter, allt för att bli bättre. Alla synpunkter ger oss tillfälle att förbättra vår verksamhet, därför tar vi alla synpunkter och klagomål på allvar.

Tyck till - lämna dina synpunkter här.

Kontakt

Biståndshandläggarna

Tfn 0271-570 00 vx

Telefontid:
Måndag, Onsdag, Fredag kl. 08:30–09:30.
Onsdag kl.15:00-16:00.

E-post: bistandsenheten@ovanaker.se
OBS: Använd ej ovanstående e-post för att skicka känsliga eller integritetskänsliga uppgifter.

Så behandlas dina personuppgifter
Biståndsenheten behandlar dina personuppgifter för att svara på frågor och handlägga ditt ärende. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är som ett led i nämndens myndighetsutövning, allmänt intresse eller på grund av en rättslig förpliktelse.

Mer information om dina rättigheter, hur vi behandlar dina personuppgifter och Dataskyddsförordningen finns på www.ovanaker.se/personuppgifter

Verksamhetschef
Omvårdnadsenheten samt hälso- och sjukvårdsenheten
Ingrid Andersson
Tfn 0271-570 00 vx
E-post ingrid.andersson@ovanaker.se

Senast uppdaterad