Utskrift från www.ovanaker.se
EU-val 2024
Val till Europaparlamentet är söndagen den 9 juni. Vart femte år väljer medborgare i Europeiska unionens medlemsländer sina representanter till ledamöter av Europaparlamentet.
När det är val har kommunen en viktig uppgift. Bland annat så tillhandahåller vi röstlokaler och registrerar röster.
Varför är det viktigt att rösta i EU-valet?
Att rösta i EU-valet är din möjlighet att påverka vad Europeiska unionen ska fokusera på under de kommande fem åren.
Tillsammans med företrädare för EU-ländernas regeringar utformar och beslutar ledamöterna om nya lagar som påverkar hela EU:
- från stöd till ekonomin
- och kampen mot fattigdom
- till klimatförändringar
- och säkerhet.
Röstkort
Röstkorten skickas ut till din folkbokföringsadress innan den 22 maj. Röstkortet innehåller information om vilka val du har rösträtt i, och vilken vallokal du tillhör.
Om du har anmält en särskild postadress hos Skatteverket skickas ditt röstkort dit, annars till din folkbokföringsadress. Du som inte har en adress hos folkbokföringen kan kontakta Valupplysningen Länk till annan webbplats. eller din kommun för att få ett dubblettröstkort.
Om du inte har fått ditt röstkort eller har tappat bort det kan du få ett nytt. Kontakta i första hand valsamordnare yanina.westergren@ovanaker.se eller telefon 0271-570 77, det går även att komma till kommunkontoret och få ett nytt röstkort utskrivet.
När behöver jag röstkortet?
Du måste ha med dig ditt röstkort om du ska förtidsrösta i Sverige. Röstkortet används för att skicka din röst till din vallokal.
Om du röstar i din vallokal på valdagen är röstkort inte ett krav, men praktiskt för att kontrollera att du röstar i rätt vallokal.
Förtidsröstning
Förtidsröstningen påbörjas den 22 maj och pågår fram till valdagen, söndagen den 9 juni. När du röstar i förtid ska du ha med dig ditt röstkort. Du ska också kunna identifiera dig med en id-handling, exempelvis pass, körkort eller giltig id-kort. Du kan rösta i förtid i din egen kommun eller i en annan kommun.
Här kan du förtidsrösta i Ovanåkers kommun
Edsbyn
Södra skolan
22 maj – 7 juni
Måndag - fredag kl. 15.00-19.00
Lördag - söndag kl. 12.00-16.00
Kommunkontoret i Edsbyn
Lördag 8 juni 12.00 – 16.00
Söndag 9 juni 08.00 – 21.00
Alfta
Sunnangården
22 maj – 7 juni
Måndag - fredag kl. 15.00-19.00
Lördag - söndag kl. 12.00-16.00
Rösta på valdagen
Vilken vallokal du kan rösta i framgår av ditt röstkort, som du fått hem i din brevlåda. Det är viktigt att du tar med dig ditt röstkort och en giltig id-handling. Om du har tappat bort ditt röstkort, finns möjlighet att få ett nytt via kommunkontoret eller Valmyndigheten.
Vallokaler i Ovanåkers kommun
Vallokaler i Ovanåkers kommun som håller öppet valdagen, 9 juni, kl. 08:00-21:00.
Valdistrikt | Vallokal | Adress |
---|---|---|
Ovanåker västra | Voxnadalens gymnasium | Olof Johanssonsväg 21, 828 33 Edsbyn |
Ovanåker norra | Knåda skola | Skolvägen 41, 828 94 Edsbyn |
Edsbyn | Lillboskolan | Lillbovägen 15, 828 30 Edsbyn |
Alfta norra | Johannesgården | Prästvägen 4, 822 30 Alfta |
Alfta södra | Alftaskolan | Långgatan 65, 822 30 Alfta |
Rösta med bud
Att rösta med bud betyder att någon annan tar med din röst till vallokalen eller till en lokal för förtidsröstning. Du behöver ett särskilt material för att rösta med bud. Det går att hämta materialet på alla förtidsröstningslokaler. Du kan också beställa materialet från Valmyndigheten eller hos kommunen, besök kommunhuset eller ring 0271-570 77. I materialet framgår det hur du går till väga.
Ambulerande röstmottagare
Till dig som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning, ålder eller annat hinder inte kan ta dig till ett röstmottagningsställe kommer Ovanåkers kommun anordna ambulerande röstmottagning. Det innebär att två röstmottagare kommer hem till dig med material för att kunna rösta.
Ambulerandet sker tisdagar och torsdagar under perioden 22 maj-8 juni, samt på valdagen den 9 juni. Nyttjande av ambulerande röstmottagare på valdagen anmäls senast kl 12.00 på valdagen hos valnämndens kansli.
Anmälan av ambulerande röstmottagning
Fyll i formuläret eller kontakta valsamordnare Yanina Westergren på telefon 0271-570 77 för att göra en anmälan av ambulerande röstmottagning.
Rösträkning
En preliminär rösträkning genomförs i två steg hos kommunerna. Dels på kvällen den 9 juni efter att vallokalerna stängt klockan 21.00, dels på onsdagen efter valdagen. Den preliminära rösträkningen kan även fortsätta på torsdagen efter valdagen. Rösträkningarna är offentliga att delta vid. Slutligt valresultat kan du läsa om på www.val.se Länk till annan webbplats.
En ytterligare rösträkning sker hos Länsstyrelsen.
Källkritik och desinformation
Tänk på att det kan förekomma desinformation i samband med EU-valet. Exempelvis information om att en vallokal är stängd.
Var källkritisk och dubbelkolla information om du är osäker på att den är riktig.
Mer information om valet via nedanstående länkar
på val.se hittar du mer information om valet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Other languages. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. On these pages you will find information in languages other than Swedish about how to vote.
Frågor och svar om valet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Kommunsekreterare/valsamordnare
Yanina Westergren
Tfn 0271-570 77
E-post: yanina.westergren@ovanaker.se