Kontakt

Livsmedelsverksamhet

Ska du starta livsmedelsverksamhet eller ta över en befintlig?

Innan du tar över eller startar en livsmedelsverksamhet måste du registrera den. Om du byter organisationsnummer eller flyttar verksamheten till ny lokal måste du registrera den igen.

Vilka verksamheter ska registreras?

Verksamheter som hanterar eller säljer livsmedel mer än vid enstaka tillfällen måste vara registrerade hos kommunens miljö- och byggförvaltning.

Du registrerar enklast din verksamhet via vår e-tjänst: Anmälan om registrering av livsmedelsverksamhet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vissa verksamheter behöver godkännas

För vissa typer av livsmedelsanläggningar som exempelvis ett mejeri, ett charkuteri eller slakteri måste du istället ansöka om ett godkännande hos Livsmedelsverket. Då kommer Livsmedelsverket att kontrollera att din anläggning uppfyller lagstiftningens krav innan du får starta.
Godkännas av Livsmedelsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

UF-företag?

Om ert UF-företag hanterar livsmedel så gäller i princip samma regler för er som för andra företag i livsmedelsbranschen.

Det spelar ingen roll om ni driver ett UF-företag eller ett ”vanligt” livsmedelsföretag när det handlar om livsmedelshygien.

  • Kunden är i fokus och kunden ska garanterat få säkra livsmedel.
  • Kunden får heller inte luras eller vilseledas.
  • Det ska finnas märkning på era produkter om innehåll och som informerar om eventuella allergener.

Kommunen gör inga undantag för UF-företag när det gäller avgifter. Om ert företag behöver vara registrerat så måste ni också betala de avgifter som finns: registreringsavgiften för att starta samt avgift för den kontroll av er verksamhet som kommunen då kommer att göra. Den betalar ni när kontrollen är gjord. Grundprincipen är att alla företag som hanterar livsmedel ska registreras hos kommunen. Men det finns undantag, när det handlar om enstaka tillfällen.

Vad kostar det att registrera?

  • Timavgiften för registrering är för närvarande 1240 kronor.
  • I de flesta fall tar registreringen en timme, förutsatt att du lämnar alla de uppgifter som behövs när du registrerar. Om handläggaren behöver kontakta dig för att komplettera uppgifterna, tar det mer tid.

Tänk på att kostnaden gäller själva registreringen. Du måste betala avgiften även om du sedan bestämmer dig för att inte starta verksamheten. Registrera därför bara när du är säker på att du kommer att starta livsmedelsverksamheten.

 Information om avgifter för livsmedelskontroll

Vad händer om jag inte registrerar?

Om du startat, startar eller tar över en livsmedelsverksamhet utan att registrera det riskerar du höga sanktionsavgifter. Läs mer om sanktionsavgift i Livsmedelsförordningen (2006:813 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. 39 §

Registrera inte för tidigt

Registrera inte din verksamhet förrän du säkert vet att, och när, den kommer att starta. Verksamheter som inte startat inom 3 månader efter registrering kommer att avregistreras.

Tar du vatten från egen brunn?

Tar du vatten från egen brunn till din livsmedelsverksamhet måste du registrera dricksvattenanläggningen separat, vilket du enklast gör via vår e-tjänst.

Registrera dricksvattenbrunn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Innan du registrerar

Innan du börjar registrera din livsmedelsverksamhet är det bra om du läser igenom information om regler och avgifter. Du hittar viss information på dessa sidor:

Du hittar ytterligare information om regler på Livsmedelsverkets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Detta behöver du för att registrera

Se till att du har tillgång till följande:

  • e-postadress
  • organisationsnummer för din firma eller ditt personnummer om du har enskild firma
  • adress och telefonnummer
  • e-legitimation

När du har skickat in anmälan om registrering får du inom två veckor ett registreringsbevis med e-post och kan då starta verksamheten.
Har du inte e-legitimation så använder du pappersblanketten som finns i början av e-tjänsten.

Detta händer sedan

Efter registreringen behöver vi riskklassa din verksamhet, som kommer att ligga till grund för hur mycket kontroll din verksamhet kommer att få. Vanligtvis lämnar du underlag för riskklassning via vår e-tjänst för riskklassning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

När du startat din verksamhet kommer miljö- och byggförvaltningen att genomföra ett första tillsynsbesök. Vid besöket kommer vi att gå igenom lokalerna samt dina rutiner för egenkontroll.

Avregistrera livsmedelsverksamhet?

Om din verksamhet har upphört eller bytt ägare behöver du meddela oss. Det är viktigt att du berättar det för oss så fort som möjligt så kan vi avregistrera dig. Du kan meddela oss genom att skicka information till vår e-post miljo-bygg@ovanaker.se. En avregistrering kostar inget.

Annat att kontrollera innan uppstart

Tänk på att du kan behöva söka bygglov hos kommunen om du ska bygga en ny lokal eller om du ska göra om- eller tillbyggnader av en befintlig lokal. Ett ändrat användningssätt av lokalen kan innebära att du behöver ett bygglov, trots att ingen egentlig förändring av lokalen har skett.

Du behöver också söka bygglov för att exempelvis sätta upp en väggfast skylt på fastighetsfasaden. Kontakta kommunens bygglovshandläggare för mer information.

Kontakt

Miljö- och byggavdelningen

Tfn: 0271-570 00 (vxl)
E-post: miljo-bygg@ovanaker.se 

Senast uppdaterad