Kontakt

Delta i upphandlingar, kom i gång som anbudsgivare

Här beskrivs vad du behöver göra för att komma igång som anbudsgivare. Om du har ytterligare frågor kan du alltid kontakta vår inköpssamordnare.

Steg 1 – Se aktuella upphandlingar

Hittar du en upphandling som intresserar dig kan du gå in och läsa mer om den genom att klicka på rubriken.

För att ta del av underlaget som hör till upphandlingen måste du skapa ett kontolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster i Kommers, vilket också ger dig möjlighet att prenumerera på alla upphandlingar som annonseras hos oss.

Steg 2 – Skapa konto

För att kunna ta del av underlaget i olika upphandlingar behöver du skapa ett konto i leverantörsportalen Kommers.

Du skapar ditt konto genom att fylla i dina uppgifter i ett formulär.
I formuläret kan du kryssa i om du vill prenumerera på de upphandlingar som annonseras.
Obs! För att du ska få meddelande varje gång någon ställer frågor eller lämnar svar i de upphandlingar du är intresserad av är det viktigt att rutan ”Meddela mig vid nya personliga meddelanden på Kommers Annons” är ikryssad.

När du registrerar ditt konto får du ange en e-postadress. Det är bra om du har möjlighet att ange en funktionsbrevlåda, dvs en e-postadress som inte enbart är knuten till dig som person utan till den organisation/företag du representerar. T.ex. "info@foretag.se".

Efter att du skickat in dina uppgifter får du en bekräftelse till din e-post.

I bekräftelsemejlet finns en länk som du följer och verifierar de uppgifter du lämnat.
När du verifierat uppgifterna i mejlet kan du logga in i Kommers.

Steg 3 – Hämta underlag

Klicka på den blå rutan längst till vänster, ”Pågående upphandlingar”, då kommer du till listan över alla upphandlingar som är annonserade just nu.

När hittar du en upphandling som intresserar dig klickar du på annonstexten,länk till annan webbplats då får du en översikt om vad upphandlingen innefattar .

Vill du ta del av underlaget som hör till upphandlingen klickar du på Intresseanmälan i menyraden till vänster.

När du anmält ditt intresse blir alla dokument i underlaget tillgängliga för dig under fliken ”Förfrågningsunderlag” i menyn.länk till annan webbplats Här kan du också ta del av frågor och svar, samt själv ställa frågor.

Att anmäla intresse förbinder dig inte till upphandlingen - det ger möjlighet att ta del av underlaget och följa de frågor och svar som ställs av andra intressenter i upphandlingen.

Steg 4 – Lämna anbud

Hur man lämnar anbud varierar mellan olika upphandlingar, men vanligast idag och det vi rekommenderar, är att du skickar ditt anbud elektroniskt. Enligt lagen om offentlig upphandling ska anbud lämnas elektroniskt.
När du gjort en intresseanmälan för en upphandling får du tillgång till underlaget. Under fliken ”Anbud” i Kommers står angivet hur du ska fylla i och lämna ditt anbud i den specifika upphandlingen.
Ibland kan anbudet bestå av olika dokument som du laddar ner och sparar på din dator. Du fyller sedan i dokumenten och bifogar till ditt anbud.

Obs! Kom ihåg att spara dokumenten på din dator. Skickar du sedan in anbudet elektronisk laddar du upp de sparade dokumenten tillsammans med ditt anbud.

I en del upphandlingar finns ett anbudsformulär direkt i Kommers, som du fyller i steg för steg. Se till att du uppfyller alla krav som ställts i underlaget.

Steg 5 - Tips

När du bestämt dig för att vara med och lämna ett anbud i en upphandling är det viktigt för din skull att allt blir rätt. Här listar vi några tips som kan hjälpa dig en bit på vägen.

  1. Börja i tid
  2. Håll koll på sista anbudsdag och sista dag för frågor.
  3. Ta hjälp och lär av vinnarna. Be alltid någon annan gå igenom ditt anbud. Kanske känner du till någon som har erfarenhet av att lämna anbud sedan tidigare. Det finns också företag som kan hjälpa dig att utforma ditt anbud.
  4. Läs noga och dubbelkolla allt. Det är viktigt att du svarar på precis det som efterfrågas – varken mer eller mindre.
  5. Du har eget ansvar att bevaka eventuella ändringar i underlaget till den sista annonsdagen.
  6. Ställ frågor om du är osäker. Via ”Frågor och svar” i Kommers kan du ställa dina frågor och få svar från upphandlaren som har hand om ärendet. Du ser här också vilka frågor som ställts av dina konkurrenter och svaren på dessa.
  7. Lämna in ditt anbud i tid. Använd e-anbud som kan ändras till den sista minuten. Tänk på att du lämnar ditt anbud på heder och samvete.

Lycka till med ditt anbud!

Kontakt

Inköpssamordnare
Andreas Wall
Tfn: 0271-570 93
E-post: andreas.wall@ovanaker.se

Senast uppdaterad 2020-06-11 08.21